Betalkort och kontantstopp på bussarna

Betalkort och kontantstopp på bussarna

Dalatrafik kommer under våren att utöka stoppet för kontanter på bussarna. Samtidigt inför man möjligheten att betala med kort ombord. Idag gäller kontantstopp på bussarna i Borlänge och Falun under kvällar och nätter. 1 juni 2017 utökas kontantstoppet till att gälla hela dygnet i samma område.

Sedan 20 januari i år har det varit stopp för kontanter på bussarna i Borlänge och Falun under kvällar och nätter. Beslutet togs gemensamt av Dalatrafik och Keolis som är bussförarnas arbetsgivare. Kontantstoppet är en del av en handlingsplan för att göra bussförarnas arbetsmiljö tryggare. Från och med 1 juni i år kommer kontantstoppet att gälla dygnet runt i Borlänge och Falun. På de kontantfria bussarna ska man då kunna betala med kort. Dalatrafik har under vintern provkört nya betalkortsterminaler på ett mindre antal bussar i länet och efter vissa justeringar fungerar de nu såpass bra att man beslutat att montera utrustningen i alla bussar.

- Både bussförarna och våra resenärer ska känna sig trygga ute i vår trafik, det är nummer ett för oss, säger Conny Strand vd i Dalatrafik. Det innebär att vi helt enkelt behöver få bort kontanterna från bussarna. Att samtidigt införa möjligheten att kunna betala med kort på bussen är en servicefråga och det känns som en självklarhet.

Conny Strand menar att när kontanterna tas bort måste man samtidigt erbjuda ett alternativ för de kunder som vill köpa biljetter och busskort direkt på bussen. Betalkortsterminaler kommer att monteras i samtliga Dalatrafiks bussar.

- Vi utökar nu också antalet försäljningsställen i snabb takt. Den som köper sitt busskort eller sin biljett där kommer även i fortsättningen att kunna välja att betala med endera kort eller med kontanter. Dessutom finns möjligheten att köpa busskort via vår e-handel och biljetter genom vår mobilapp, säger Conny Strand.

Dalatrafik vill under hösten 2017 genomföra ett skifte från kontanter till kortbetalning på alla bussar i hela länet. Frågan tas upp för beslut på Dalatrafiks styrelsemöte 14 juni 2017.

Information om Dalatrafiks försäljningsställen och andra alternativ för köp av biljetter och busskort finns på dalatrafik.se.

Michael Lundström

Presskontakt Trafikchef Trafikrelaterade frågor 070-762 24 68