Ylva Berg: Om innovation med passion - del 4

Svenska röster som hörs jorden runt

Varje företag har sin egen historia och sin egen väg till framgång. I veckan har The Guardian på ett spännande sätt belyst berättelser från ett antal svenska startupföretag i Stockholmsområdet, i olika skeden av sin utveckling. De här företagen bistår med tjänster som på sikt förändrar vår vardag i grunden – hur vi handlar, hur vi konsumerar musik och film, hur vi underhåller oss, hur vi skapar.

Det är också berättelser som innehåller både ros och ris över svenska förhållanden. Över rädslan att göra fel, och utmaningarna med att locka rätt medarbetare, och väga investeringarna mellan utveckling och affärsplaner. Frågan är hur många framgångssagor som aldrig kommer längre än till första kapitlet – eller översätts till andra språk. Många av våra bästa idémakare hamnar idag i andra delar av världen.

Som jag har varit inne på förr – statens viktigaste uppgift är att förbättra förutsättningarna för att låta innovationen spira; och göra det lättare att hitta en framkomlig väg för att gå från idé till marknad. Om det sedan ska ske med till exempel införandet av en statlig ”innovationslön” för att etablera ett skyddsnät, om det bäst görs genom skattelättnader och förenklade system för bidragsansökningar som Volumental-grundaren Caroline Walerud är inne på i artikeln, eller en kombination av det är förstås en öppen fråga, men inte mindre viktig för det. Jag kan inte låta bli att undra vad som händer när man sätter de här inspirerande och idérika människorna, med sina erfarenheter och åsikter, vid ett och samma bord. Kan den typen av samtal på längre sikt leda till ett svenskt Silicon Valley? Ett ”Kiseldalen”?

För att man ska, inte för att man måste

Inför dagens offentliggörande av den FN-grundade klimatpanelen IPCC:s lägesrapport, den första sedan 2007, har klimatförändringarna återigen tagit plats högt upp på agendan. Med extra fokus i Sverige eftersom den slutgiltiga bearbetningen av rapporten ägt rum i Stockholm.

Som vanligt går diskussionens vågor redan höga om innehållet – trots att rapporten inte ens är släppt när jag skriver det här. Frågorna om i vilken utsträckning människan påverkar det globala klimatet, vilka de kortsiktiga och långsiktiga konsekvenserna är förstås av största vikt för vår globala fortlevnad. IPCC ifrågasätts på många håll, både bland dem som tycker att slutsatserna är förhastade och bland dem som kritiserat IPCC för att vara för försiktiga i sina förutsägelser.

Oavsett vad rapporten kommer fram till och hur det kommer att tolkas under de kommande veckorna, står en sak glasklar i mina ögon. Det finns inga hållbara argument mot att fortsätta driva utvecklingen mot en mer hållbar värld. Att gemensamt sträva efter att hushålla bättre med jordens resurser. Det spelar ingen roll om det hänger ett svärd över våra huvuden eller inte – man måste göra det för att det är rätt.

Som jag var inne på i mitt förra inlägg är Sverige i framkant när det gäller den här utvecklingen och det är förstås positivt både ur ett humant perspektiv och ett rent affärsmässigt synsätt – både när det gäller att göra dagens förnybara energikällor mer kostnadseffektiva och utveckla morgondagens. Företag som till exempel Minesto, W4P, CorPower Ocean och Vigor Wave Energy, som driver utvecklingen av nya sätt att utvinna energi ur havets vågor och tidvatten, kan vara verksamma på ett av de områden som bidrar till att ta världen in i en mer hållbar framtid – med Sverige i täten.

Ylva Berg är nordenchef på Dassault Systèmes, av Forbes årliga undersökning rankat som ett av världens mest innovativa företag 2012 och 2013. Hon har mångårig erfarenhet från företag och organisationer som går i täten för att leda utvecklingen. Nyhetsbrevet publiceras varannan vecka.

• ylva berg
  • plm