Airbus Safran Launchers och Dassault Systèmes samarbetar kring designen av rymdraketen Ariane 6

Branschlösningen “Winning Program” är navet i utvecklingen av Europas nästa rymdsatsning

VELIZY-VILLACOUBLAY, Frankrike 20 december 2016 Dassault Systèmes (Euronext Paris: #13065, DSY.PA), 3DEXPERIENCE-företaget som är världsledande inom 3D-mjukvarudesign, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM), bekräftar idag sitt långvariga samarbete med Airbus Safran Launchers, utvecklare och leverantör av lösningar för civila och militära rymdraketer, och huvudentreprenör för Ariane 6, European Space Agencys nästa generations rymdraket.

Fler än 700 ingenjörer runtom i Europa arbetar med att utveckla Ariane 6 och använder Dassault Systèmes lösningar för systemarkitekturen, den detaljerade designen och valideringen av farkostens drift.

Dassault Systèmes branschanpassade lösning “Winning Program” har varit en viktig faktor för att kunna utföra ett antal olika avvägningsstudier, utforska ett större antal alternativa möjligheter i utvecklingsprocessen, samt för att påskynda beslutsprocessen för att välja de mest konkurrenskraftiga konfigurationerna för Ariane 6. Den valda arkitekturen, en av Airbus Safran Launchers digitala resurser, kommer att optimeras och kontinuerligt valideras under alla övergripande utvecklingsfaser.

Den här typen av digitala resurser skapas och valideras av en gemensam digital prototyp som hjälper till att undvika fel, minimera förändringar och bidra till tidsbesparingar på flera månader under utvecklings- och uppstartsfaserna. Lösningar från Dassault Systèmes används för olika typer av design- och konstruktionsprocesser, interna och internationella tester samt utvärdering och omdömen med hjälp av en virtuell verklighet som gör det möjligt att få en exakt definition av alla tillverkningsprocesser, oavsett hur komplexa de är.

– Med Ariane 6 fortsätter Airbus Safran Launchers att bygga vidare på den prestation och det värde som Dassault Systèmes lösningar bidrog till under utvecklingen av Ariane 5. Dessa lösningar, som möjliggör avancerade digitala prototyper som kan delas med utvecklare och partners, är navet i vår industriella affärsmodell att utveckla raketen på flera platser runtom i Europa, säger Alain Charmeau, vd för Airbus Safran Launchers.

Rymdindustrin är utsatt för större konkurrens än någonsin förr. Startupföretag och företag i tillväxtmarknader tvingar mer etablerade företag att förändra sin verksamhet för att ge mångsidiga, högpresterande och kostnadseffektiva rymdraketer. Dassault Systèmes “Winning Program” utformades för företag verksamma inom flyg- och försvarsindustrin som ville optimera de tidiga faserna i utvecklingsprocessen med hjälp av design, simulering och samarbete. Tack vare en hög nivå av detaljer i den tekniska konstruktionen och möjligheten att dela kunskap i den konceptuella designfasen, kan ”Winning Program” avsevärt förbättra översynen av programkostnader, prestanda och tidsschema.

– Vi är stolta över att kunna ta vårt samarbete för innovation och prestanda med Airbus Safran Launchers till nästa nivå. I en tid när rymden blir mer tillgänglig, syftar vårt samarbete till att utforma och utveckla en upplevelsebaserad modell för rymdfarkoster, och vi vet från de tidiga stadierna att Ariane 6 kan levereras inom budget, inom utsatt tid och enligt specifikationen. Dassault Systèmes oöverträffade lösningar för flyg- och försvarsindustrin möjliggör för Airbus Safran Launchers att undersöka vad som är möjligt, samarbeta med kunder och genom alla led och aktörer inom ekosystemet för design och utveckling, och konfigurera rätt koncept. Tillsammans kan vi utnyttja kraften i design och digital konstruktion att förändra branschen, säger Bernard Charlès, vd för Dassault Systèmes.

För mer information om Dassault Systèmes lösningar för flyg- och försvarsindustrin, se http://www.3ds.com/industries/aerospace-defense

• 3ds
  • dassault
  • dassault systémes
  • ariane
  • ariane 6
  • airbus safran launcher
  • airbus
  • bernard charlès
  • rymdraket
  • rymdfärja
  • alain charmeau

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 210 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 140 länder. Mer information finns tillgänglig påwww.3ds.com/sverige.

Anna Lagerkvist

Presskontakt 0702 40 88 25