NAOS Ship and Boat Design använder Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform för att virtuellt utveckla komplexa superyachts

Dassault Systèmes (Euronext Paris: # 13065, DSY.PA), 3DEXPERIENCE-företaget som är världsledande inom mjukvara för 3D design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM), tillkännagav idag att NAOS Ship and Boat Design, ett ledande italienskt företag inom design av marina transportmedel, blir först att implementera 3DEXPERIENCE-plattformen för att virtuellt kunna skapa och hantera grundritningen till en superyacht, från digital design till produktionsdokumentation. Med hjälp av branschlösningarna ”Designed for Sea” och “Optimized Production for Sea”, integrerar NAOS design, teknik och tillverkningsprocesser i en enda virtuell miljö för effektivt samarbete i realtid.

Fartyg ökar i storlek och innefattar allt mer energieffektiv utrustning samt automatiserade och sammankopplade system. Samtidigt påverkar säkerhets- och miljöbestämmelser deras arkitektur. NAOS, som är internationellt erkänt för sina mycket flexibla och bränsleeffektiva fartygskonstruktioner, ville underlätta arbetet med de många konstruktionsändringar som ofta efterfrågas av varv och rederier under utvecklingsprocessen i komplexa projekt.

Med branschlösningarna ”Designed for Sea” och “Optimized Production for Sea”, som baseras på Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform, kan NAOS följa en superyacht virtuellt under hela dess utveckling. Skeppsbyggnad och marina ingenjörstjänster kopplas till krav, regler och projektering, med full spårbarhet. NAOS kan samla in och återanvända befintlig data, hantera konstruktionsändringar med hög reaktivitet, börja planera tillverkning tidigt i designprocessen och leverera högkvalitativ dokumentation för skrovkonstruktionsmätning och tillverkning liksom för systemdesign och installation.

– Vi har tidigare använt en rad olika CAD-system för att utveckla superyachter för varven, men vi ville ha en ny och mer effektiv strategi som en affärsplattform ger. Lösningarna ”Designed for Sea” och “Optimized Production for Sea” gör det möjligt att sömlöst besluta om konstruktionsändringar kopplade till stabilitet, grundläggande design, avancerad konstruktion eller säkerhet. Nu kan vi leverera ett projekts hela design och konstruktion mycket mer effektivt. Genom att tillverkningsunderlagen integreras får våra varvskunder dessutom betydande fördelar som optimerar deras produktions- och monteringskostnader, säger Roberto Prever, vd, NAOS.

– Ledande varv runt om i världen strävar efter att bygga högt värderade, högpresterande fartyg som är anpassade efter kundens specifika önskemål, och sättet de konstruerar och bygger kan ha enorma affärseffekter. Med 3DEXPERIENCE-plattformen kan NAOS utforma och konstruera fartyg med hög kvalitet och hållbarhet, samtidigt som budgeten nås och tidskrav möts, vilket förbättrar deras rykte på marknaden, säger Alain Houard, vice vd för sjöfarts- och offshoresegmentet inom Dassault Systèmes.

För mer information om Dassault Systèmes branschlösning och användningsområden för sjöfarts- och offshoreindustrin, besök http://www.3ds.com/industries/marine-offshore/

• 3ds
  • dassault
  • dassault systémes
  • naos
  • sjöfart
  • marine
  • offshore
  • plm

Dassault Systèmes, ledande inom 3D-upplevelser, tar fram virtuella miljöer för hållbar innovation. Dess världsledande lösningar förändrar hur produkter utvecklas, tillverkas och underhålls. Dassault Systèmes lösningar för samarbeten uppmuntrar till innovation och ger utökade möjligheter för den virtuella världen att förbättra den fysiska. Dassault Systèmes ger mervärde till 210 000 kunder av olika storlek och inom olika branscher i fler än 140 länder. Mer information finns tillgänglig på http://www.3ds.com/sverige.

Anna Lagerkvist

Presskontakt 0702 40 88 25