​Procter & Gamble tar hjälp av Dassault Systèmes för bättre förpacknings- och produktdesign

18 000 användare drar nytta av 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package

VELIZY-VILLACOUBLAY, Frankrike – 3 maj 2017 Dassault Systèmes (Euronext Paris: #13065, DSY.PA), 3DEXPERIENCE-företaget som är världsledande inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM), tillkännager att Procter & Gamble (P&G), en av världens största tillverkare av förbrukningsvaror, använder 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package för att koppla samman tusentals användare till data, medarbetare och konsumenter. Resultatet är att P&G kan bli bättre och snabbare på förpacknings- och produktdesign, kravhantering och programhantering.

Förbrukningsvaror är en snabbrörlig och konkurrensutsatt marknad där de flesta köpbeslut fattas på några få sekunder. Företag måste snabbt kunna leverera nya material, produkter och förpackningar som särskiljer en viss produkt bland andra på marknaden, bidrar till ett starkt och pålitligt varumärke, inspirerar konsumenten till att köpa produkten och att sedan återkomma.

P&G erbjuder 10 produktkategorier och 65 varumärken på fler än 80 marknader, och har länge använt sig av Dassault Systèmes lösningar för design, utveckling och simulering. 3DEXPERIENCE-plattformen hjälper P&G att bli mer skalbara och flexibla i sitt innovationsarbete, samt att effektivt kunna hantera och påskynda produktutvecklingen med tanke på korta produktlivscykler, föränderliga kostnader för råvaror samt varierande efterfrågan från konsumenter.

– Beslutet att uppgradera vårt tidigare PLM-system från Dassault Systèmes till 3DEXPERIENCE-plattformen är en del av vårt arbete att omvandla vår verksamhet så att hela vårt arbetssätt omfattas av den digitala transformationen och ger mervärde i alla led. 3DEXPERIENCE-plattformen underlättar integrering av all innovation inom företaget, samt en förbättrad användarupplevelse för vårt tekniska team, säger Jean-Louis Hospitel, IT-chef på P&G.

Branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package baseras på 3DEXPERIENCE-plattformen och rullas ut bland 18 000 användare inom P&G-koncernens avdelningar för forskning och utveckling, produktförsörjning, kvalitetskontroll med flera, för att stödja design och produktutveckling. Användarna får tillgång till en och samma digitala samarbetsmiljö, oavsett var i världen de befinner sig, och kan spåra, dela och återanvända projektdata i sitt arbete. Arbetsgrupper kan lägga mindre tid på att söka efter data, och får tillgång till mer konsekventa och exakta förpacknings- och produktspecifikationer. Detta effektiviserar arbetsprocessen och sparar både tid och pengar, eftersom det blir mindre dubbelarbete. Utöver den ökade produktiviteten kan data enkelt delas med konsumenter för att få en bättre inblick i trender, behov och hur slutprodukten används.

– 3DEXPERIENCE-plattformen och våra branschlösningar för tillverkare av förbrukningsvaror kopplar samman människor, processer och system. Resultatet av detta är att företag kan minska utvecklingstiden för en produkt med upp till 20 procent. Det är en stor fördel i en bransch som hela tiden kräver större, bättre och snabbare innovation från företag, som ständigt måste anpassa sina prioriteringar till följd av förändrade beteenden och krav hos konsumenter. Arbetet med att ta fram och leverera nästa storsäljare på marknaden blir så mycket mer effektivt, säger Philippe Loeb, vice vd för konsumentförpackade varor och detaljhandel, Dassault Systèmes.

För mer information om Dassault Systèmes branschlösningar för förpackningsindustrin, se http://www.3ds.com/industries/consumer-packaged-goods-retail/.