Deloitte CFO Survey: Försämrade ekonomiska utsikter präglar svenska ekonomichefer

Känslan av en minskad optimism för enskilda företag slår nu igenom i Sverige bland ledande ekonomichefer. Det visar höstens CFO Survey från revisions- och konsultföretaget Deloitte. Rapporten belyser aktuella frågor kring företagens finansiering, hur man upplever marknadens vilja att tillhandahålla krediter i svenska företag samt aktivitetsnivån inom M&A (förvärv och avyttringar).

- Osäkerheten om den ekonomiska tillväxten lyser igenom i svaren från ekonomicheferna. Pessimismen har ökat betydligt bara på ett halvår. I våras angav 9 procent av de tillfrågade ekonomicheferna att de ekonomiska utsikterna för deras företag hade försämrats under de senaste tre månaderna. Idag ligger andelen på 42 procent, säger Andreas Marcetic, partner på Deloitte.

Nästan hälften av CFOs förväntar sig dock ökande kassaflöden i sin verksamhet under kommande 12 månader, vilket indikerar att den statsfinansiella oro vi sett sedan sommaren ännu inte fullt ut påverkat svenska företag.

- Den stora nedgången på den svenska aktiemarknaden sedan augusti medför även att flertalet CFOs i undersökningen anser att svenska företag generellt sett är undervärderade, säger Andreas Marcetic.

Information
För att se rapporten Deloitte CFO Survey 2011 i sin helhet, vänligen se bifogad länk. För ytterligare kommentarer kontakta Andreas Marcetic, partner på Deloitte, på 0733-97 23 41 eller presskontakt christer.ahlgren@deloitte.se.