Deloitte Football Money League - Real Madrid spräcker drömgräns

För första gången någonsin överstiger en klubbs intäkter 500 miljoner euro. Det visar den årliga rapporten Football Money League från revisions- och konsultföretaget Deloitte som listar de 20 fotbollsklubbar i världen med högst intäkter. Real Madrids intäkter uppgår till 512 miljoner euro vilket är en ökning med sju procent jämfört med föregående år.

Fler klubbar än Real Madrid visar intäktsökningar. Trots ett tufft ekonomiskt klimat i Europa visar de 20 största klubbarna på en genomsnittlig intäktsökning på tio procent. De klubbar som minskat sin omsättning har gjort det till följd av sämre resultat på planen, snarare än som en effekt av minskad attraktions- och köpkraft hos supportrar och samarbetspartners.

– Intäkterna visar att toppfotbollen har en stark motståndskraft mot världens övriga ekonomiska kriser. Lojala supporters och en stark förmåga att attrahera sponsorer är några av orsakerna till klubbarnas växande intäkter, säger Andreas Frountzos, Manager i Deloitte Sports Business Group i Sverige.

De topp sex-placerade klubbarna hamnar på samma placering som föregående år vilket också är en indikation på den lojala supporterbas och starka attraktionskraft som dessa klubbar har. Manchester City klättrar snabbast och flyttar upp fem placeringar till sjunde plats.

England har sju klubbar på topp 20-listan vilket är den största representationen från ett enskilt land. Manchester United, Chelsea och Arsenal behöll tidigare års placeringar med sina respektive tredje, femte och sjätte platser. Liverpool halkade ner till en nionde plats och Tottenham ner till trettonde plats. Newcastle är årets nykomling på listan på Valencias bekostnad.

Även om Real Madrid och Barcelona innehar de två översta positionerna har Spanien i övrigt inga andra lag på listan. Det visar på den stora polarisering som finns mellan klubbarna i Spanien, vilken till stor del beror på individuellt förhandlade tv-avtal.

Italien har fem klubbar, Tyskland har fyra klubbar, Spanien två och Frankrike två klubbar representerade på topp 20-listan.

– Den engelska dominansen kan komma att öka framöver då Premier Leagues nya inhemska tv-avtal, som gäller från och med säsongen 2013-2014, leder till en intäktsökning på 70 procent jämfört med det gamla avtalet. Detta tillsammans med en förväntad ökning av det internationella avtalet uppskattas ge varje klubb mellan 20-30 miljoner pund per säsong. Bland klubbarna precis under topp 20 är den engelska dominansen också stor. Med ökade tv-intäkter finns det stor chans att de tar sig in på listan på bekostnad av framförallt de franska och italienska klubbarna, som har störst utmaningar framför sig, säger Erik Gozzi, Manager i Deloitte Sports Business Group i Sverige.

Mer information
För ytterligare information om rapporten är du välkommen att kontakta våra svenska talespersoner, Andreas Frountzos, 0768-47 20 31, eller Erik Gozzi, 0768-27 12 43.

Läs mer om klubbarnas ekonomi i rapporten nedan.
Mer information om Deloitte Sports Business Group >

Deloitte erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning, business consulting och finansiell rådgivning till offentliga och privata klienter inom en mängd branscher. Med ett globalt nätverk av medlemsfirmor i mer än 150 länder, kan Deloitte erbjuda spetskompetens av världsklass och djup lokal expertis för att hjälpa klienter till framgång oavsett var i världen de bedriver sin verksamhet. Samtliga 200 000 medarbetare i nätverket arbetar för att nå den  gemensamma visionen – To be the standard of excellence.