Säker förvaring av brandfarligt avfall i säkerhetssoptunna från DENIOS

Brandsäker soptunna som kväver bränder

Inom produktionsanläggningar och laboratorier skapas ofta avfall som är indränkt i miljöfarliga, brandfarliga eller mycket brandfarliga vätskor, t.ex. rengöringstrasor. Att samla det här avfallet i vanliga sopkärl är farligt och kan bli dyrbart för företaget vid händelser som blir försäkringsfall. De nya brandsäkra soptunnorna från DENIOS är mycket mångsidiga och utgör den perfekta lösningen. Med sin sofistikerade tekniska utrustning eliminerar de nyutvecklade kärlen från DENIOS farorna på arbetsplatsen.

Ergonomiskt utformad med självstängande vipplock

Den brandsäkra soptunnan förhindrar innehållet från att självantända och klarar även att släcka material som brinner. Det är möjligt tack vare en extremt robust design och ett självstängande lock.  För att förhindra läckage av farliga ämnen är kärlet svetsat och därigenom vätsketätt. Ventilationsgaller ger kontinuerlig luftväxling av undersidan och förhindrar på så sätt brand. Kärlens moderna design och det pressade locket av stålplåt ger extra stabilitet och bidrar till den utrymmesbesparande formen. Enkel och säker användning var ett självklart krav under utvecklingsarbetet.  En stor halkfri pedal och ett ergonomiskt utformat handtag gör kärlet lätt att använda.  Den robusta pedalen och öppningsmekanismen garanterar lång livslängd med pålitlig funktion.

Uppfyller FM-standard 6920

De brandsäkra sopkärlen uppfyller kraven i FM-standard 6920 "Behållare för oljigt avfall" och levereras i volymerna 35, 50 och 65 liter. De finns i ett ekonomiutförande av pulverlackerad, galvaniserad stålplåt och i en variant av borstat rostfritt stål.  Den senare har god tålighet mot kemiska ämnen och det mycket hygieniska materialet är särskilt lämpligt för laboratorier, verkstäder och liknande arbetsplatser.

Fler lösningar för säker hantering av farliga ämnen hittar du i huvudkatalogen från DENIOS som du kan beställa på telefon 036-39 56 60 eller via Internet på http://www.denios.se/