Foto: Peter Appelin

​Säsongspremiär för Allsvenskan Segling

Till helgen den 19–21 maj drar Allsvenskan Segling igång för säsongen. Fyra deltävlingar står på programmet där Strängnäs är först ut. Tredje deltävlingen arrangeras i Jönköping på Munksjön.

Under 2017 kommer Allsvenskan att avgöras med fyra deltävlingar spridda över landet. Först ut är alltså Strängnäs, därefter står Ekerö Båtklubb på tur som arrangerar en deltävling 9–11 juni i Jungfrusund på Ekerö utanför Stockholm. Tredje deltävlingen arrangeras i Jönköping där seglingarna kommer att avgöras 25–27 augusti på Munksjön mitt i stan. Sista ut blir SS Kaparen och Kungsbackafjorden 8–10 september.

Seglarförbundet är mycket glada över att en av deltävlingarna sker i Jönköping City på Munksjön som är en ny arena för segling.

-Det är unikt att segla så nära land vilket kommer att bli en häftig upplevelse för både åskådare och seglare. Vi hoppas på en härlig publikfest, säger Emelie Lindström på Svenska Seglarförbundet.

Allsvenskan i segling är en av fyra stora nationella tävlingar som ramar in H2O JÖNKÖPING – en fest på och omkring vatten, som äger rum i Jönköping den 17-27 augusti.

-Det är fantastiskt att ha en segeltävling mitt i stan där vår ambition är att öka antal evenemang på vatten, säger Calle Tollén Manager Event på Destination Jönköping.

Tävlingen

På alla deltävlingar däribland Jönköping är ambitionen att under två och en halv tävlingsdagar hinna med 45 race vilket innebär 15 race per klubblag. Kappseglingarna är direktdömda på vattnet, så först i mål vinner. Varje besättning måste bestå av en person av varje kön och minst en seglare under 25 år. Men det är klubbarna – inte de individuella seglarna – som gör upp om vilken klubb som till slut bärgar guldet.

I fjol hade flera klubbar med sig supportrar på plats vid deltävlingarna. - De som inte har möjligheten att se seglingarna på plats, kan istället sitta hemma framför datorn och följa kampen via SAP Sailing Analytics på Seglarförbundets hemsida och på Facebook, säger Emelie.

Jämna seglingar

De korta racen gör att små misstag kan bli dyrköpta och ibland kan chansningar löna sig. Det betyder ofta att det är oerhört jämna seglingar. Under allsvenskans debutår 2015 var det så jämnt att KSSS och Ekolns Segelklubb hamnade på samma poäng och lika många vunna seglingar. Det som till slut skilde dem åt var att KSSS hade några fler andraplatser. Andra året var det nykomlingen Cape Crow Yacht Club från Hönö utanför Göteborg som gick hela vägen och seglade hem det allsvenska guldet.

Allsvenskan

Allsvenskan 2017 består av de 15 bästa lagen från Allsvenskan 2016 samt de tre klubbar som tog sig till Allsvenskan via kval i Båstad hösten 2016. Dessa tre var Lommabuktens Seglarklubb, Oxelösunds Segelsällskap och Rörviks Segelsällskap.

Deltagande klubblag Allsvenskan Segling 2017

Cape Crow Yacht Club