De gör upp om utmärkelsen Årets idrottsprestation i Jönköpings län

De gör upp om utmärkelsen Årets idrottsprestation i Jönköpings län

Jnytt delar traditionsenligt ut priset Årets idrottsprestation på Jönköpingsgalan. Priset delas ut till en person eller ett lag som inom sin idrott nått framgångsrika resultat på nationell eller internationell nivå. Under hösten har Jnytts läsare nominerat och röstat fram de tre starkaste kandidaterna. Det är även läsarna som genom omröstning avgjort vem det är som tar emot utmärkelsen på plats på galan den 25 januari.

De nominerade till utmärkelsen Årets idrottsprestation är:

Sander Lauritsen, BK Ringen

Han tog BK Ringens första SM-guld i boxning sedan 1966 när han 2011 ställde sig högst upp på prispallen. Året därpå blev en mellansäsong sedan motivationen började att tryta. Men så var det dags för 2013 och plötsligt var glädjen i boxningen tillbaka. Efter en målmedveten och tuff träning vann 24-åringen i april återigen SM-guld och visade därmed att han var tillbaka i den yppersta eliten där han hör hemma.

Peter Arnesson, Hallby SOK

Veckan som Peter Arnesson upplevde i Kazakstan i början av mars kommer han aldrig att glömma. Den 32-årige skidorienteraren gjorde, bokstavligt talat, rent hus under VM. När slagen var över och krutröken lagt sig kom Peter Arnesson hem till Jönköping med ofattbara fyra VM-guld efter segrar på sprint, medeldistans, långdistans och mixstafett. Enda bommen kom i stafetten där det ”bara” blev silver…

Husqvarna FF

Det var inte många som tog nykomlingen i division 1 på allvar. Men medan alla väntade på att Husqvarna FF skulle drabbas av nervositet, nykomlingsfrossa eller att de snart skulle lekt färdigt, visade föreningen upp en imponerande målmedvetenhet och hade ett vinnarkoncept som räckte hela vägen till en sensationell serieseger. Nästa år spelar Husqvarna FF i Superettan, fotbollens näst högsta serie.

Cyklisten Alexandra Engen och kanotisten Anders Gustafsson har båda tagit emot utmärkelsen två gånger. Även HV71, Sofia Paldanius och J-Södra har prisats för sina idrottsprestationer.

För ytterligare information, kontakta:

Donald Sandström, Jnytt
donald.sandstrom@jnytt.se

Foto: Jnytt.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.