Här är expertjuryn i TV4:s Uppfinnarna - den 19 maj gästar de Jönköping

Här är expertjuryn i TV4:s Uppfinnarna - den 19 maj gästar de Jönköping

Den 19 maj spelas TV4:s nya storsatsning Uppfinnarna in i Jönköping. Martin Timell blir programledare för satsningen som kan beskrivas som en blandning mellan Idol och Draknästet. Nu är även en expertjury utsedd.

Expertjuryn i Uppfinnarna utgörs av Anders Färdig, vd för Design House Stockholm, Marianne Larsson, innovationschef på Teknopol och rådgivare till Sveriges IT-minister, Patrik Norqvist, lektor och fysiker vid Umeå universitet och Donnie Lygonis, affärsutvecklingscoach på KTH Innovation, är kvartetten som ska hitta Sveriges nästa bästa uppfinning.

- TV4 har samlat en oerhörd kompetens i denna jury. De ger precis den auktoritet som programmet Uppfinnarna kräver. Jag tror det finns mängder av idéer och uppfinningar ute i de svenska hemmen som bara väntar på att få blomma ut om de får en chans. Nu finns den möjligheten inom räckhåll oavsett hur stor eller liten uppfinningen är, säger Fredrik Arefalk, programchef TV4.

MER OM JURYN

Anders Färdig, 60 år, har fört modern svensk design ut i världen med sitt företag Design House Stockholm sedan det grundandes 1992. Innan dess har han ägt stora varumärken som Höganäs, Duka och Boda Nova. Anders har suttit med i flera jurys, bland annat på skolorna Beckmans och Konstfack. Anders specialitet är att se funktion och ta fram essensen i idéerna för hur de kan användas och göra nytta i samhället.

Donnie Lygonis, 44 år, är affärsutvecklingscoach på KTH Innovation. Han är en sann entreprenör och innovatör som hjälper forskare och studenter att kommersialisera sina patent och idéer. Utöver det är han själv upphovsman till en mängd innovationsprojekt. Han har suttit som jurymedlem i Venture cup, Ung företagsamhet samt Finn upp, en uppfinnartävling för barn. Donnie brinner för allt som handlar om idéer och koncept.

Marianne Larsson, 51 år, är innovationschef och affärsrådgivare på företaget Teknopol. Hon är utbildad civilingenjör inom kemi och bioteknik. Arbetade i 15 år med internationell affärsutveckling på Tetra Pak och Alfa Laval samt 9 år som företagare och managementkonsult i en mängd olika branscher. Nu affärsrådgivare åt innovatörer, forskare och entreprenörer - bland annat rådgivare åt IT-minister Anna-Karin Hatt. På fritiden är hon sångerska i Nisses Stuga som blev svenska mästare i gladjazz på 80-talet.

Patrik Norqvist, 46 år, är lektor och fysiker vid Umeå universitet. Patrik har medverkat i flera tv-program som expert. Han har skrivit många böcker om fysik i vardagen och arbetar även som frågekonstruktör och domare i tävlingen Teknikåttan. 2011 blev Patrik tilldelad Baltics samverkanspris för sin insats inom populärvetenskap med motiveringen att ”han på ett underhållande sätt demonstrerar hur fascinerande och fantastisk den vetenskapliga kunskapen om världen är”.

Uppfinnarnas castingturné börjar i Umeå den 12 maj vid Universitet, fortsätter i Jönköping den 19 maj i Rådhusparken och avslutas i Stockholm den 26 maj vid Djurgårdsbrunn på Djurgården.

De som vill presentera sina uppfinningar bör vara på plats från klockan 09:00. Det går redan nu att föranmäla sig till castingeventet i Jönköping.

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, hotell- & konferensbokning och näringslivsavdelning. Därtill driver vi ett antal projekt vars syfte är att attrahera och informera invånare. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.