​Hästlovet i Jönköping - en succé.

Höstlovet har nu blivit ”hästlovet” i Jönköping. Fem dagars intensiva tävlingar avslutades under söndagen med Grand Prix i både hoppning och i Kur. Jönköping Horse Show har verkligen blivit en mötesplats för hela ridsportsverige

Arenan kokande när en iskall Fredrik Jönsson red för guld på sin VM häst Cold Play och tog hem segern i söndagens sista klass Jönköping Horse Show Grand Prix. Belöningen var hela 200 000 SEK och ett fantastiskt avslut på tävlingsveckan.

Att det var lovvecka märktes tydligt på antalet besökare som strömmade till arenan och fyllde läktarna under hela tävlingsveckan. Redan från första dagen var det en betydlig ökning av besökare till evenemanget jämfört med tidigare år. Lovveckan har också gjort det möjligt för personer från hela Sverige att ta sig till Jönköping och tävlingarna.

Över 350 funktionärer har hjälp till under tävlingsdagarna. Många har varit med sedan tävlingen startade 2016, men även nya tillskott fick uppleva många roliga stunder och ridsport på allanivåer. Att arbeta som funktionär är och dessutom en fin sak att lägga till sitt CV för alla ungdomar.

Under veckan har det har tävlats i allt ifrån käpphästhoppning och ponnyklasser på lägre nivåer till de högsta elitklasserna, i både hoppning och dressyr. Ungdomarna har fått rida på samma arena som våra svenska världsstjärnor och internationella ryttare.

Årets satsning på att ha fler tävlingar för barn och yngre ryttare ligger helt i linje med Riksidrottsförbundets anvisning om att barn inte ska behöva ta ledigt från skolan för att tävla. Att hålla tävlingarna under lovveckan är därför en avgörande faktor för att ungdomarna ska ha möjlighet att komma till Jönköping och tävla.

I veckan som kommer påbörjas arbetet med att planera 2020 års tävlingar, och det finns redan nu planer på hur man kan utveckla evenemanget ytterligare.

-Vi har en vision om att ytterligare förbättra och utveckla tävlingarna här i Jönköping med mer familjeshower då vi ser att det är mycket barnfamiljer som kommer hit och att på sikt ha tävlingar i fler hallar och fler grenar inom sporten, säger Lisen Bratt-Fredricson, grundare arrangör av Jönköping Horse Show.

Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser