Heja fram Jönköping till vinst i kampen om SM-veckan

Heja fram Jönköping till vinst i kampen om SM-veckan

Onsdag morgon, den 15 februari kl.9.00 gör sig Jönköpings kommun och föreningslivet redo för avfärd till Stockholm för att lämna in ansökan om att få arrangera SM-veckan 2014 och 2015. Det är då sista dag att lämna in ansökan till Riksidrottsförbundet. Inbjudan har gått ut till samtliga kommuner och Riksidrottsförbundet räknar med ca 7-10 ansökningar. Jönköping visar under parollen "Heja Jönköping" att vi är många som vill ha SM-veckan till Jönköping. 40 föreningar ställer sig tillsammans med Jönköpings kommun bakom ansökan.

Riksidrottsförbundet har begärt in ansökan via e-post men Jönköping anstränger sig som vanligt lite extra och låter representanter från kommun och föreningsliv åka upp för att möta Riksidrottsförbundet personligen. I bilen åker kommunalråd Birgit Sievers (MP), Carina Sjögren (S) och Helena Nordström på Destination Jönköping. Dessutom ungdomsfriidrottaren Anders Ericsson som skördat stora framgångar i Ungdoms-VM, Ungdoms-SM och Ungdoms-Finnkampen i slägga samt Axel Pettersson som deltog i Ungdoms-OS i simning i somras.

Klockan 9.00 bjuds de som kommer för att vinka av bilen på blåbärssoppa och kexchoklad utanför Rådhuset.

Följ Jönköping i kampen om att få arrangera SM-veckan på www.hejajonkoping.se

Birgit Sievers, kommunalråd: 070-191 20 31
Helena Nordström, marknadschef Destination Jönköping: 0702-77 67 00

Om SM-veckan
Under en vecka gör flera olika idrotter, stora som små, vanliga som ovanliga, upp om SM-guld i sina individuella idrotter. SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan RF och Sveriges Television, som genomförs i samarbete med berörda specialidrottsförbund och arrangerande stad. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid, i en och samma stad, genomföra svenska mästerskap i olika idrotter. SM-veckan ska återkomma varje år, vinter och sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 69 specialidrottsförbund (SF). SM-veckan ska öka intresset för svenska mästerskapen och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang.

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.