HV71, Anders Gustafsson och Alexandra Engen nominerade till Årets Idrottsprestation

Nu är de första nomineringarna till Jönköpingsgalan klara! Lördagen den 20 november går årets Jönköpingsgala av stapeln, och ett av priserna som delas ut under kvällen är Årets Idrottsprestation. Chans att vinna det prestigefyllda priset har HV71, kanotisten Anders Gustafsson och mountainbikecyklisten Alexandra Engen som alla stått för fantastiska idrottsprestationen under det senaste året.

HV71 – tog under 2010 sitt fjärde SM-guld - det andra inom loppet av två år. I april stod laget som svenska mästare efter att ha slagit ut Djurgården i den sjätte SM-finalen.

Anders Gustafsson – vann under 2010 sitt första VM-guld i K1 500 m. Tidigare under året tog han silver i EM och avslutade nyligen tävlingssäsongen 2010 med att för tredje gången stå som segrare i Sverige-Cupen.

Alexandra Engen – vann under 2010 både SM, EM och VM i mountainbike och fullbordade därmed, blott 22 år gammal, en magisk trippel.

2009 tilldelas priset Anders Gustafsson för sina dubbla VM-silver, EM-guld och världscupseger. Priset Årets Idrottsprestation har tidigare delats ut till Jönköping Södra (2006), Sofia Paldanius (2007) och HV71 (2008).

Om Årets Idrottsprestation
Årets Idrottsprestation delas ut av Jönköpingsgalan i samarbete med Jnytt.se. Priset delas ut till en person eller ett lag som inom sin idrott nått framgångsrika resultat på nationell eller internationell nivå.

Om Jönköpingsgalan
Jönköpingsgalan hålls på Elmia den 20 november och arrangeras av Destination Jönköping i samarbete med Regionförbundet Jönköpings län.  Jönköpingsgalan sätter strålkastarljuset på personer och organisationer som för Jönköpingsregionen in i framtiden på ett bra sätt. Nio priser delas ut och ramas in av underhållning och fest. I år leds Jönköpingsgalan av komikerduon Anders och Måns, kända från SVT och SR. Såväl företag som privatpersoner kan köpa biljetter.

Helena Nordström, Marknadschef Destination Jönköping
Helena.nordstrom@destinationjonkoping.se, tfn: 0702-776700

Gunilla Bunnvik, Chefredaktör Jnytt.se
Gunilla.bunnvik@jnytt.se, tfn:036-340300

Pressbild HV71

Pressbild Anders Gustafsson

Pressbild Alexandra Engen

www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.