Jönköping ansöker om SM-veckan

Jönköping ansöker om SM-veckan

SM-veckan vinter i Östersund har nyligen avslutats. I somras genomfördes SM-veckan i Halmstad. Riksidrottsförbundet och SVT söker nu värdstad för SM-veckan sommar 2014/2015. Jönköping har bestämt sig för att ansöka och nu uppmanas Jönköpingsborna att heja fram Jönköping till en seger i kampen om SM-veckan.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med SVT och syftet är att genom att samla flera mästerskap skapa en stor folkfest. Första SM-veckan hölls i Malmö 2009 och samlade 11 idrotter. Även 2010 var Malmö värdstad med 14 idrotter. I somras flyttade SM-veckan till Halmstad och innehöll 20 idrotter. I år gör SM-veckan uppehåll på grund av OS för att 2013 återkomma till Halmstad men åren 2014-2015 är alltså nu öppna att ansöka om.

SM-veckan i Halmstad genererade en turismekonomisk omsättning på 31 MSEK samt genom bland annat 33 timmars sändning på SVT och bevakning av 150 journalister ett annonsvärde motsvarande 18 MSEK. Flera tusen deltagare, tränare och anhöriga besöker SM-veckan och lockar genom evenemang och uppvisningar på stan en nyfiken allmänhet.

40 föreningar ställer sig bakom ansökan
Uppslutningen bakom en ansökan om SM-veckan till Jönköping är stor. Totalt 40 föreningar som representerar 50 idrottsgrenar ställer sig bakom ansökan. Destination Jönköping och Jönköpings kommuns fritidsförvaltning har under vintern fört samtal med föreningslivet och undersökt möjligheterna och fördelarna med SM-veckan till Jönköping. Igår, den 6 februari, fattades det formella beslutet i kommunledningen att skicka in en ansökan.

– SM-veckan och alla besökare ger förstås inkomster till kommunens näringsliv, men framför allt är detta något som stärker och stimulerar vårt föreningsliv, säger Birgit Sievers som är kommunalråd med ansvar för fritidsfrågor. Dessutom är jag mycket nöjd med att både majoritet och opposition är överens om att detta är bra för Jönköping.

Hejaklack samlas i Rådhusparken
Ansökan ska vara Riksidrottsförbundet tillhanda den 15 februari och Jönköping kommer att ta hjälp av Jönköpingsborna för att heja fram Jönköping till en seger. Allmänheten uppmanas att samlas i Rådhusparken kl.9.00 den 15 februari för att vinka av representanterna som ska lämna in ansökan personligen till Riksidrottsförbundet i Stockholm.

– Vi vill på det här sättet visa att uppbackningen för en ansökan är stor och att vi redan nu börjar ladda för en folkfest under SM-veckan 2014/2015, säger Helena Nordström på Destination Jönköping.

www.hejajonkoping.se kommer Jönköpingsborna att kunna följa jakten på SM-veckan.

Birgit Sievers, kommunalråd: 0701-91 20 31
Helena Nordström, marknadschef Destination Jönköping: 0702-77 67 00

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.