Jönköping ska bli årets Matlandethuvudstad 2015

Jönköping ska bli årets Matlandethuvudstad 2015

Unika förutsättningar för att producera god mat av hög kvalité samt en stark turism och restaurangbransch är två av grundstenarna som ska göra Jönköping till Matlandethuvudstad 2015. För andra året i rad lämnas ansökan in i tävlingen som arrangeras av landsbygdsdepartementet.

- I Jönköping finns en unik relation mellan landsbygd och stad. Denna relation ska värnas och förstärkas via satsningar på de gröna näringarna där landsbygdsproduktion och konsumenternas behov smälter samman. Genom att skapa bättre förutsättningar för lokala producenter och gårdsförsäljning vill vi sätta Jönköping på den kulinariska kartan, säger kommunalråd Mats Green.

Titeln innebär att kommunen får möjlighet att i nationella sammanhang visa upp hur man jobbar med att lyfta matens betydelse för ortens och regionens utveckling. Och trots hård konkurrens finns mycket som talar för att Jönköping nu får en självklar plats i matlandet Sverige.

- Vad som framförallt utmärker Jönköping är den fantastiska variationen av högkvalitativa råvaror från ett vackert kulturlandskap. Jönköpings är en gastronomisk region med stor potential vi tillsammans vill göra allt för att stärka under de kommande åren, säger Simon Jonegård på Jönköpings kommun som har samordnat arbetet med ansökan.

Ansökan har utarbetats av Jönköpings kommun i samverkan med Länsstyrelsen i Jönköpings län, Destination Jönköping, Lantbrukarnas Riksförbund Jönköping, Elmia AB, Hushållningssällskapet i Jönköping, Smålands Turism AB, Coompanion Jönköping och Biosfärområde Östra Vätterbranterna.

För mer information, kontakta:

Mats Green, 036-10 50 90, mats.green@jonkoping.se
Simon Jonegård, 0708-36 50 22, simon.jonegard@jonkoping.se

Tidigare matlandethuvudstäder är Östersund, Göteborg, Gotland och Jokkmokk. Nu har Jönköping ansökt om 2015 års utmärkelse.

Destination Jönköping AB utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Destination Jönköping AB drivs som ett helägt kommunalt aktiebolag.