Jönköping tävlar om att bli årets Matlandethuvudstad

Jönköping tävlar om att bli årets Matlandethuvudstad

Årets Matlandethuvudstad utses genom en tävling arrangerad av landsbygdsdepartementet. Tidigare matlandethuvudstäder är Östersund, Göteborg och Gotland. Nu har Jönköping ansökt om 2014 års utmärkelse.

- Jönköping har ett fantastiskt utbud av såväl förstklassiga råvaror som förädlad mat och i vår region finns stora valmöjligheter med en tydlig prägel av närproducerad mat, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Green.

Konkurrensen om årets Matlandethuvudstad är hård. Om ett par veckor kommer beskedet om vem som är vinnaren och som under kommande år får möjlighet att i nationella sammanhang visa upp hur man jobbar med att lyfta matens betydelse för ortens och regionens utveckling.

- Såhär i skördetid är det tydligt vilken ovanligt stor variation som finns i Jönköping - alltifrån vindruvor till hjortron. Att Jönköping dessutom har tagit stora kliv framåt i restaurangbranschen, är ledande inom logistik och har en tydlig spets inom matturism gör att vi har goda chanser att ta hem titeln Matlandethuvudstad, säger Simon Jonegård på Destination Jönköping som har samordnat arbetet med ansökan.

Ansökan har utarbetats av Jönköpings kommun i samverkan med Länsstyrelsen i Jönköpings län, Destination Jönköping, Lantbrukarnas Riksförbund Jönköping, Elmia AB, Hushållningssällskapet i Jönköping, Smålands Turism AB, Coompanion Jönköping och Biosfärområde Östra Vätterbranterna.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Green, 036-10 55 27,    mats.green@jonkoping.se
Simon Jonegård, 0708-36 50 22, simon.jonegard@destinationjonkoping.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.