Nominerade till Årets arbetsgivare

Nominerade till Årets arbetsgivare

På årets Jönköpingsgala gör ett tidigare pris comeback i galaprogrammet. Den 15 oktober delas priset ”Årets arbetsgivare” efter två års uppehåll från Jönköpingsgalan, och tre företag i regionen är nu nominerade till utmärkelsen!

Många arbetsgivare i regionen tar ett stort ansvar för det som kallas Corporate Social Responsibility – CSR. Begreppet i sig är inte lika viktigt som den målmedvetna viljan att värna om anställda, samhället och miljön vilket tre av regionens arbetsgivare visar särskilt prov på. De nominerade till Årets arbetsgivare är:

Capo Marknadskommunikation AB har med ett stort engagemang skapat god trivsel bland sin personal och bidragit till samhällets utveckling genom att sponsra skolor med marknadsmaterial, rådgivning och föreläsningar. De har hjälpt långtidsarbetslösa till arbete och agerat mentorer/tagit emot praktikanter. Deras stora miljöengagemang visar sig bland annat genom att de saknar firmabilar men har sex firmacyklar. De försöker påverka politikerna att förbättra förutsättningarna för företag. De engagerar sig i styrelser som UF.

PdB datasystem har visat att de har bredd och långsiktighet i sitt CSR-arbete. Det har alltid varit mycket viktigt för PDB Datasystem att stötta verksamheter som har en lokal och regional förankring i Jönköpingsregisonen. Detta gör de genom att aktivt och på många olika sätt samarbeta med bland annat högskolan. I sin bidragsverksamhet arbetar Pdb med många olika föreningar och projekt och dessa projekt väljs ut varje år tillsammans med personalen, som också väljer att skänka sina julklappspengar till dessa projekt.

Fagerhult Belysnings AB i HABO har visat ett mycket stort engagemang inom CSR. De har tagit med sig arvet från grundaren Bertil Svensson till en modern tappning om att ta ansvar i samhället som företag och idag är de brett engagerade både lokalt och regionalt. De är bland annat fadderföretag åt studenter, stödjer lokalt föreningsliv såsom idrotts- och hembygdsföreningar. Utöver det stödjer Fagerhult olika hjälpverksamheter och engagerar sig i barn och ungdomars säkerhet och utveckling samt tar ett stort miljöansvar.

Fram till 2009 delades priset till årets arbetsgivare, tidigare kallat Gulduttern, ut av Länsstyrelsen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. När priset nu gör comeback på galan är det under namnet Årets arbetsgivare. Bakom utmärkelsen står IKEA, som vann priset 2009, tillsammans med Welcome2work som består av ett 40-tal företag och myndigheter i regionen.

För ytterligare information, kontakta:
Hans Kajfalk, juryrepresentant Welcome2work
hans.kajfalk@kapsch.net

Pressbilder på de nominerade hittar du här.

www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.