Nominerade till Årets genombrott

Nominerade till Årets genombrott

En 14-årig opersångerska, fem elektropop-killar eller webbsläpp för gratis nedladdning – vem stod för Årets Genombrott? Nu vet vi vilka som gör upp om utmärkelsen på Jönköpingsgalan den 20 november!

Jill Svensson – 14-åriga Jill från Huskvarna vann i våras både svenska folkets hjärtan och TV4:s populära underhållningsprogram Talang 2010. Hennes operasång sopade banan med konkurrenterna i finalen och lovordades av juryn.

Monostrip – Monostrip, som består av fem medlemmar ur Jönköpingsbandet I’m from Barcelona, släppte i mars sin första singel och nu är nu albumaktuella med första skivan The grand youth. Under hösten spelar de flitigt och står bland annat för en del av underhållningen på Jönköpingsgalan

Jonas Sandwall – under midsommarhelgen släppte Jonas sitt första soloalbum som då gavs ut för gratis nedladdning. Sedan dess har upp emot 3000 personer laddat hem skivan eller spår från den. Den 12 november släpps skivan som CD i samband med en releasekonsert, och även en iPhone App är på gång.

Årets genombrott delas ut av Jönköpingsgalan i samarbete med SMOT. Priset delas ut till en eller flera personer som genom sitt kulturarbete nått framgång på den nationella eller den internationella arenan.

Priset har tidigare delats ut till Jonathan Fagerlund (2009) och Daniel Karlsson (2008).

För ytterligare information, kontakta:

Thomas Tegnér, SMOT: 0705-190506
Helena Nordström, arrangör Jönköpingsgalan: 0702-77 67 00

Pressbild Jill Svensson
Pressbild Monostrip
Pressbild Jonas Sandwall

Om Jönköpingsgalan
Jönköpingsgalan hålls på Elmia den 20 november och arrangeras av Destination Jönköping i samarbete med Regionförbundet Jönköpings län.  Jönköpingsgalan sätter strålkastarljuset på personer och organisationer som för Jönköpingsregionen in i framtiden på ett bra sätt. Nio priser delas ut och ramas in av underhållning och fest. I år leds Jönköpingsgalan av komikerduon Anders och Måns, kända från SVT och SR. Såväl företag som privatpersoner kan köpa biljetter.

www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.