Nominerade till Årets initiativ

Nominerade till Årets initiativ

Jönköping är fullt av initiativrika och kreativa människor och organisationer. Nu står det klart vilka av dessa som har chansen att ta hem den prestigefyllda utmärkelsen Årets Initiativ!

Många människor och organisationer tar initiativ till projekt och aktiviteter som går långt utanför vad som kan förväntas av dem. Alltför ofta görs dessa insatser utan att någon tackar eller uppmärksammar den extra ansträngning som initiativet innebär. Jönköpings kommun vill uppmärksamma initiativ som har en reell påverkan på uppfattningen om Jönköping samt påverkar glädjen och stoltheten att vara medborgare i Jönköpings kommun.

Göran Henriks, Qulturum – Göran Henriks är utvecklingsdirektör vid Landstingets i Jönköpings Läns utvecklingsenhet Qulturum. Qulturum är ett centrum för utveckling och förbättringsarbete inom hälso-, sjuk- och tandvård. Göran har inte bara bidragit till att Jönköping har blivit Sveriges effektivaste landsting med patienten i fokus. Göran har också tagit internationella initiativ. Studiegrupper från världen över men kanske i synnerhet från USA besöker Jönköping tack vare Görans internationella aktiviteter.
- Culturum arbetar tillsammans med 10 000 medarbetare för att skapa förbättringar för patienter, invånare och verksamheten i stort, säger Göran Henriks. En utmärkelse som denna är en utmärkelse till alla 10 000!

Anna Furberg, Carina Mollsjö, Anna Gerson och Liza Manestam, Jönköpings Kallbadhus – under en kajaktur på Vättern föddes idén kring ett kallbadhus i Jönköping hos initiativtagarna Anna Furberg, Carina Mollsjö, Anna Gerson och Liza Manestam. Initiativet har engagerat både invånare i Jönköping och aktörer utanför staden.
– Ett kallbadhus skulle lyfta pirområdet ytterligare och verkligen göra Jönköping till ”Ljuset vid Vättern”. Vi ser intresse hos människor i alla åldrar och att få göra verklighet av initiativet vore fantastiskt roligt!

Fredrik Boltes, 365Saker Jönköping – Den 1 januari 2009 startade Navid Modiri bloggen 365saker.se och i slutet av februari tog mångsysslaren och energiknippet Fredrik Boltes projektet till Jönköping. 365 Saker riktar sig med ledorden deltagarkultur och vardagskreativitet till invånare i åldern 13-25 och drivs idag av en projektledare som arbetar tillsammans med ungdomar i Jönköping. Detta är bara ett av alla de initiativ till aktiviteter som Fredrik bidragit med för att glädja och aktivera främst ungdomar.
- 365 saker är en motreaktion till fenomenet att ungdomar sitter hemma framför en skärm och säger att det inte finns något att göra – vilket är helt fel. Det finns massor av saker att göra!

Årets Initiativ delas ut av Jönköpings Kommun. Förra året delades priset ut till Östra Vätterbranterna och 2008 till Scenen i Gränna.

För ytterligare information, kontakta:

Sten Norinder, Näringslivschef Jönköpings Kommun: 0703-80 55 08
Helena Nordström, arrangör Jönköpingsgalan: 0702-77 67 00

Pressbild Göran Henriks, Qulturum
Pressbild Anna Furberg, Carina Mollsjö, Anna Gerson och Liza Manestam, Jönköpings Kallbadhus
Pressbild Fredrik Boltes, 365Saker Jönköping

www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.