Nominerade till Årets initiativ på Jönköpingsgalan

Nominerade till Årets initiativ på Jönköpingsgalan

Många människor och organisationer tar initiativ till och genomför projekt och aktiviteter som går långt utanför vad som kan förväntas av dem. Alltför ofta görs dessa insatser utan att någon tackar eller uppmärksammar den extra ansträngning som initiativet innebär. På Jönköpingsgalan den 13 oktober delar Jönköpings kommun ut priset Årets initiativ till en av tre nominerade aktörer.

Jönköpings kommun vill uppmärksamma initiativ som har en reell påverkan på uppfattningen om Jönköping samt påverkar glädjen och stoltheten att vara medborgare i Jönköpings kommun.

Inför Jönköpingsgalan 2012 har Jönköpings kommun utsett följande tre nominerade:

Vätter Challenge/Triathlon-SM, IKHP
För sitt engagerade sätt att genom nationella kontakter utveckla den lokala triathlontävlingen Vätter Challenge till ett svenskt mästerskap. Triathlon-SM arrangerades i samband med Jönköpingsfesten 2012 och attraherade Sverige-eliten och till och med en OS-medaljör. Tävlingen arrangerades mitt i stadskärnan och genererade många besökare som fick med sig en positiv bild av ett levande Jönköping.

Publik Studio, Anna Hållams och Malin Qvänstedt
Anna Hållams och Malin Qvänstedt är hemvändarna som vågat satsa på en ny kreativ mötesplats i Jönköping. Publik Studio är en gammal biograf som länge stått oanvänd och som idag inrymmer kontorsplatser för frilansare och mötesmöjligheter i en annorlunda miljö. Publik Studio kopplar samman människor och idéer vilket bidrar till utveckling av Jönköpings kreativa näringar.

Bioblitz, Gränna Skogsgrupp
Gränna Skogsgrupp lyckades som arrangör av Sveriges första Bioblitz samla såväl allmänhet som experter på biologisk mångfald från hela Sverige för att under 24 timmar utforska  allt levande kring Röttle. Genom att skapa synlighet, intresse och engagemang för våra biologiska värden har man inte bara slagit ett slag för folkbildningen utan även statuerat exempel för övriga biosfärområden i landet, där konceptet Bioblitz spås bli en återkommande aktivitet.

På Jönköpingsgalan 2011 prisades projektet Fia me’ knuff för sitt arbete med att hjälpa funktionshindrade ut i arbete. Tidigare har även Qulturum, Östra Vätterbranterna och Scenen i Gränna tagit emot utmärkelsen.

Här hittar du bilder på de nominerade.

För ytterligare information, kontakta:
Christian Kirchberger, IKHP: 070-9892830, christiankirchberger@spray.se
Anna Hållams, Publik Studio: 073-9093312, info@publikstudio.se
Sofia Pallander, Gränna Skogsgrupp: 076-7160589, grannaskog@gmail.com

Om Jönköpingsgalan
Jönköpingsgalan hålls på Elmia den 13 oktober och arrangeras av Destination Jönköping i samarbete med Regionförbundet Jönköpings län.  Jönköpingsgalan sätter strålkastarljuset på personer och organisationer som för Jönköpingsregionen in i framtiden på ett bra sätt. Nio priser delas ut och ramas in av underhållning och fest. I år leds Jönköpingsgalan av Karin Adelsköld som 2011 utsågs till årets kvinnliga komiker. Såväl företag som privatpersoner kan köpa biljetter. Läs mer på www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.