Nominerade till Årets turismpris

Många goda krafter jobbar i länet för att utveckla företag och destinationer.  På Jönköpingsgalan den 15 oktober tävlar tre av regionens eldsjälar om Årets turismpris.

Årets turismpris delas ut till den som genom föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet i företagandet, har bidragit till att utveckla turismen i länet. De nominerade är:

Sven Lundh, Vandalorum Värnamo
Med ett engagemang och brinnande intresse för regional konst, design och kultur har Sven Lundh på ett oförtröttligt sätt verkat för att Vandalorum ska bli verklighet. Stora insatser har krävts; tid, finansiering, sponsorer, stöd från många och en otrolig målmedvetenhet, men framförallt ett intresse för att värna om lokal och regional konst och design. Vandalorum vill väcka nationellt intresse, få internationell relevans och bli en mötesplats att upptäcka och återvända till. Vi är glada och stolta över Vandalorum och övertygade om det kommer att bli den mötesplats man vill vara!

Magnus Nyman, Wallby Säteri, Skirö, Vetlanda
Från staden till landet kom Magnus med idéer och tankar om hur han ville driva det anrika Wallby Säteri. I med- och motgång har Magnus under elva års tid utvecklat och anpassat sin verksamhet. Praktiska vardagsproblem som trasiga vattenpumpar och raserade vägar har liksom konjunktursvängningar med sviktande konferensmarknad snarare stimulerat till nytänkande och uppfinningsförmåga än uppgivenhet. Idag har Wallby Säteri ett brett utbud som lockar både konferensgäster och familjer och bidrar i allra högsta grad till att den vackra Skirö-trakten fortsätter att vara en levande landsbygd.

Åsens by, Aneby
Kulturreservatet Åsens by och allt vad det står för är för många sinnebilden av den småländska identiteten och varumärket. Med den unika miljön och ett brett utbud av aktiviteter och evenemang fångar Åsens by en nationell men även internationell publik. Genom omsorgsfull förvaltning och genomtänkta detaljer vårdar Åsens by ett kulturhistoriskt arv som har blivit ett av våra framträdande besöksmål i länet.

Smålands Turism AB delar för fjärde året ut priset till en aktör i Jönköpings län. Priset är regionalt och innefattar hela Jönköpings län. Tidigare pristagare är Tage Andersen – Gunillaberg, Hooks Herrgård och Stiftelsen Isabergstoppen.

För  ytterligare information kontakta:
Lena Larsson, VD Smålands Turism AB
070 81 99 575
lena.larsson@smalandsturism.se

www.jonkopingsgalan.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare.