Pressinbjudan: Ny statistiksammanställning bekräftar att Jönköpings kommun behöver landsbygdsstrategi

Jönköpings kommun håller på att ta fram en landsbygdsstrategi. Ett arbete som ska vara klart under året. Att glesbygder och landsbygder behöver speciella strategier är något som bekräftas i "Allt om landet", den sammanställning av statistik kring Sveriges landsbygder, som Jordbruksverket lanserar den 13 juni. Välkommen till en pressträff med mer information om Allt om landet och arbetet med landsbygdsutveckling i Jönköpings kommun den 13/6 kl. 11-12 på Jordbruksverket.

- Att vi har väl fungerande landsbygder är viktigt för alla som dagligen bor och verkar där. Men landsbygderna fyller också en större samhällsfunktion. Landsbygderna levererar dagligen varor och tjänster som är livsavgörande för alla kommuninvånare. Därför måste vi se till att landsbygderna har förutsättningar att fortsätta utvecklas, säger Simon Jonegård, landsbygdsstrateg på Jönköpings kommun.

"Allt om landet" lanseras 13 juni
Den 13 juni lanserar Jordbruksverket statistiksammanställningen "Allt om landet" med fakta om bland annat befolkning, service, infrastruktur och sysselsättning i Sveriges landsbygder.

- Vi vet att städerna och landsbygderna är beroende av varandra för en hållbar utveckling i framtiden. Beslut i samhället som påverkar den utvecklingen måste byggas på gedigen kunskap.  Men idag saknas det en samlad bild av förutsättningarna för landsbygderna. Allt om landet är ett första steg i att samla ihop den, säger Christel Gustafsson, Jordbruksverkets landsbygdsstrateg.

Några fakta kring Jönköpings landsbygder
- Befolkningen i landsbygderna har sedan 1990 procentuellt sett ökat mer än i tätorterna - 21 % jämfört med 16 %.
- Under de senaste 20 åren har antalet jordbruksföretag minskat från cirka 1 000 stycken till 600 stycken.
- Arbetslösheten och ohälsotalen är lägre på landsbygden än i staden.

Fakta: Jönköpings kommun

Pressträff
När:
13/6 kl.11-12
Var: Jordbruksverket, anmälan i receptionen

Medverkande
Från Jönköpings kommun medverkar:
Simon Jonegård, landsbygdsutvecklare,
Camilla Littorin, näringslivschef
Ann-Mari Nilsson, kommunalråd med ansvar för kommunen landsbygdsstrategi.

Från Jordbruksverket medverkar:
Christel Gustafsson, landsbygdsstrateg
Anna Wretling Clarin, projektledare för "Allt om landet"

Kontaktpersoner för journalister
Simon Jonegård, landsbygdsutvecklare Jönköpings kommun
simon.jonegard@jonkoping.se
tfn 036-10 27 58

Maria Jansson, kommunikatör Jordbruksverket,
maria.jansson@jordbruksverket.se
tfn 036-15 51 52

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.