Unesco:s rådsmöte och biosfärveckan i Jönköping

Unesco:s rådsmöte och biosfärveckan i Jönköping

Den 10-13 juni kommer Unesco:s globala styrelse (International Coordinating Council of the Man and the Biosphere Programme, MAB-ICC) att hålla sitt 26:e årliga möte i Jönköping och Östra Vätterbranternas biosfärområde. 230 delegater från 56 olika länder närvarar vid mötet som hålls på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

På de årliga ICC-mötena tas bland annat beslut kring nya biosfärområden, satsningar på forskning och internationell samverkan samt strategiska hållbarhetsfrågor som ska prioriteras under kommande år. Nätverket av biosfärområden består idag av 621 områden i 117 länder. Det är så vitt skilda platser som Kambodjas Tonle Sapsjön, Pantanals våtmarker i Brasilien och Fuerteventura i Spanien. I Sverige finns Kristianstads vattenrike, Blekinge arkipelag, Kinnekulle/Vänerskärgården, Östra Vätterbranterna och Älvlandskapet Nedre Dalälven.

Under mötet kommer ICC att besluta om nya biosfärområden och att utvidga områden i sammanlagt 17 länder. Länderna är följande: Albanien, Argentina, Ecuador, Nordkorea, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Kazakhstan, Malaysia, Myanmar, Serbien, Sydafrika, Spanien, Makedonien, Storbritannien och Uruguay.

Under hela veckan kommer ett stort antal aktiviteter att ordnas för allmänheten. Biosfärveckan bjuder bland annat på utställningar, guidningar, workshops, öppet hus och musikunderhållning på olika platser i Jönköping och i Biosfärområde Östra Vätterbranterna. Läs mer på: www.ostravatterbranterna.se.

Föreningen Östra Vätterbranterna och Länsstyrelsen i Jönköpings län är värdar och arrangerar mötet tillsammans med Programkommittén för Sveriges biosfärområden.

För ytterligare information om arrangemanget, kontakta:
Simon Jonegård, koordinator

Jens Mattsson, pressansvarig

Destination Jönköping AB utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Destination Jönköping AB drivs som ett helägt kommunalt aktiebolag.