Vänergaleasen Mina besöker Jönköping och Visingsö

Vänergaleasen Mina besöker Jönköping och Visingsö

Den 8-10 juli ligger ett av världens äldsta segelfartyg, vänergaleasen Mina, i Jönköpings hamn. Under sin vistelse i Jönköpings hamn kommer det finnas möjlighet att gå ombord på Mina och åka med en kortare tur.

Mina ligger i Jönköpings hamn 8-10 juli och varje dag klockan 16.00 har besökare möjlighet att åka med på en tur som tar cirka 1,5 timme. Turen kostar 80 kr per person, barn upp till 12 år reser gratis i målsmans sällskap. Vill man gå ombord när fartyget ligger i hamn kostar det 40 kr.

Efter att ha besökt Jönköping går Mina vidare till Visingsö innan seglatsen fortsätter till Karlsborg. På Visingsö körs en tur den 11/7 kl. 16.00.

Om Vänergaleasen Mina
Mina byggdes 1876 och är idag Sveriges enda bevarade fartyg som inte byggts på ett skeppsvarv. Ursprungligen användes fartyget som transportfartyg och var avsett att enbart framföras med segel - först 1914 installerades en motor ombord. Under 60- och 80-talet tjänade Mina som lustfartyg med resor till England och Irland. Idag är Galeasen k-märkt och klassat som ett fartyg med högt kulturhistoriskt värde. Foto: Maria Forsvik

För ytterligare information, kontakta:
Jönköpings Turistbyrå
turist@destinationjonkoping.se

Destination Jönköping utvecklar och marknadsför bilden av Jönköping gentemot näringsliv, besökare och invånare. Uppdraget är att göra hela Jönköping  till ett attraktivt alternativ för privat- och affärsresande, investeringar och inflyttning. Det gör vi genom våra turistbyråer, Convention Bureau, Hotell- & Konferensbokning och näringslivsavdelning. Destination Jönköping drivs gemensamt av kommun och näringsliv.