BIOSFÄROMRÅDETS KOORDINATOR KANDIDERAR TILL GLOBAL BIOSFÄRSTYRELSE

BIOSFÄROMRÅDETS KOORDINATOR KANDIDERAR TILL GLOBAL BIOSFÄRSTYRELSE

Delegationer från hela världen träffades sista veckan i maj för att besluta om nya biosfärområden samt diskutera utvecklingen av det globala MAB-programmet (MAB=Man and the Biosphere/Människan och Biosfären). Under sammanträdet tillkännagavs Sveriges kandidatur till MAB-programmets globala styrelse. Sverige kandiderar till MAB:s styrelse med styrelsekandidat Johanna MacTaggart. Johanna är Svensk nationell koordinator för arbete med biosfärområden i Sverige och koordinator för Biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle. Hon är även Generalsekreterare för Europeiska organisationen Civilscape och Sveriges ledamot i EuroMAB steering Committee. Unesco utser MAB:s styrelse under Unescos generalkonferens i höst.

Kontaktperson:
Johanna MacTaggart
johanna.mactaggart@vanerkulle.se

I Sverige finns 5 biosfärområden och ett utbrett nätverkssamarbete inom det Svenska MAB-programmet. MAB vill uppmuntra till tvärvetenskaplig forskning, demonstration av goda exempel lokalt samt utbildning i hållbar kultur- och naturresursförvaltning. MAB-programmet bidrar därför inte bara till en bättre förståelse för miljön, inkluderande globala förändringar, utan också till en större samverkan mellan vetenskap, lokal kunskap samt regional och lokal förvaltning. En ledstjärna är samverkan mellan aktörer på olika samhällsnivåer och att initiativet till att bilda biosfärområden skall komma från lokalt och regionalt håll.

Destination Läckö-Kinnekulle AB ägs av kommunerna Götene och Lidköping tillsammans med näringslivet i de bägge kommunerna.

Destinationsbolaget har i uppdrag att arbeta med destinationsmarknadsföring, affärsutveckling och utveckling av nya och befintliga besöksmål, evenemang, mottagningsservice och tjänsteförsäljning.