Vänerveckan –  En händelserik vecka med Vänern i fokus

Vänerveckan – En händelserik vecka med Vänern i fokus

Vänerveckan 25 augusti - 2 september är fylld med aktiviteter för såväl gammal som ung och pågår i alla 13 kommuner runt hela Vänern.

På lördag den 25 augusti invigs Vänerveckan. Den veckolånga festivalen, som nu arrangeras för sjätte året i rad, öppnas officiellt kl. 12. i Mellerud. Vänerveckan är ett evenemang för hela familjen att uppmärksamma livet i och runt Sveriges och EU:s största insjö. Syftet med Vänerveckan är ”att skapa stolthet kring Vänern” och att öka kunskapen om Vänerns betydelse lokalt och nationellt. Under Vänerveckan har alla 13 kommuner runt Vänern samt en rad olika aktörer aktiviteter och evenemang för alla åldrar.

"Vänern är en viktig del av vår tillväxt och vi vill sätta fokus på dess tillgångar och visa vad Vänern har att erbjuda. Genom att sprida kunskap om Vänern och få befolkningen engagerade kan vi ta hand om vår viktiga resurs bättre”, säger Laila Gibson, verksamhetssamordnare för Vänersamarbetet.

”Det är roligt att se intresset för veckan från olika föreningar med sina eldsjälar, både återkommande som nya vill deltaga och uppmärksamma Vänern. Vi satsar extra mycket på skolorna i år för att få med deras delaktighet och engagemang under veckan”, säger Roland Peterson, projektledare Vänerveckan.

Under Vänerveckan kan man uppleva allt från båtturer, fiskhåvningar, utställningar, matmarknad, skärgårdsfester, vandringar till tipspromenader, prova på-aktiviteter och massa annat kul för hela familjen.

Vänerveckan koordineras av Vänermuseet, med Vänersamarbetet som arrangör och med stöd från Region Värmland och Västra Götalandsregionen.

För mer information och hela programmet besök www.vanerveckan.se

Roland Peterson, Projektledare
roland.peterson@lidkoping.se