Tre perfekta storstäder för familjesemestern

- Storstadsresor är långt ifrån bara för vuxna, säger Thomas Engelstad på Solfaktor.se. många familjer har upptäckt att denna typ av semester faktiskt är utmärkt för hela familjen, oavsett ålder. Om man planerar lite i förväg kan det till och med bli ett spännande sätt för de vuxna att upptäcka och utforska en ny stad, på ett lite annorlunda sätt.

1) Amsterdam: Cykel, pannkakor och kanalbåtar

Amsterdam är synonymt med cykling. Staden är platt, det finns cyklar överallt och uthyrningsställena är många. Att släppa de allra yngsta familjemedlemmarna i stadstrafiken kanske känns skrämmande, men glöm inte att den populära bakfiets-cykeln kommer från just Nederländerna, med inbyggd barnstol längst fram där barnen kan sitta. Garanterat en annorlunda sightseeing-upplevelse. Vill du boka en bakfiest-cykel kan det vara värt att kolla upp detta i förväg via någon av cykeluthyrarna i Amsterdam.

Mat behöver man också, både stora och små. Varför inte kombinera lunchen eller middagen med en båttur? En resa med Pannkaksbåten tar drygt två timmar och där finns det dessutom bollhav i aktern, ett härligt soldäck längst upp, och bäst av allt, man kan äta så många holländska pannkakor som man orkar, utan att det kostar mer än båtbiljetten.

2) Barcelona: skattejakt i labyrintiska gränder, vacker utsikt och nöjespark.

Att gå på skattjakt i de labyrintiska smala gränderna i Barcelonas Barri Gotic är kul för de allra flesta, oavsett ålder. Höjden av lycka är om skattjakten slutar på Papabubble. Butiken på Carrer Ample säljer handgjort godis som inte bara smakar gott utan också ser ut som små juveler. Att äta upp eller bara ha som pynt.

En tur med en sightseeingbuss utan tak brukar också vara populärt. Det blir ett ännu större äventyr om man byter ut bussen mot den gamla Tramvia Blau, den blå spårvagnen, som tar dig till foten av Tibidabo-berget och vidare med linbanan upp till toppen. Här får man en fantastisk utsikt över Barcelona, och viktigast för de allra yngsta: Tibidabo nöjespark. Parken öppnar för säsongen den 4 mars.

3) London: konsttorn med världens längsta tunnel-rutschbana

Att London har mycket att erbjuda barnfamiljer är ingen hemlighet. Vem har inte hört talas om Madame Tussauds vaxkabinett eller pariserhjulet London Eye? Här finns världens äldsta och största leksaksaffär, Hamleys, med sju våningar fulla av leksaker. Här finns också Harry Potters filmstudio, och mycket annat.

Betydligt färre personer har hört talas om världens högsta och längsta tunnel-rutchbana, Konsttornet the ArcelorMittal Orbit Tower byggdes i samband med sommar-OS 2012 av konstnären Sir Anish Kapoor. Senare har skulpturen blivit omgiven av världens högsta och längsta rutchbana, den är 178 meter lång och går 12 varv runt konstverket. Det tar 40 sekunder att åka från toppen till marken. De första biljetterna lades ut till försäljning förra sommaren. För att få åka måste man ha fyllt åtta år, vara minst 130 cm och väga under 140 kilo. Det kan löna sig att köpa biljetter på förhand. ArcelorMittal Orbit Tower.

Gott snöfritt sportlov!

• Semester

Flyg, charter, sista minuten, hotell och hyrbil — på Destination.se samlar vi resor från världens ledande researrangörer, så du alltid kan hitta de bästa resorna till de bästa priserna. Tjänsten är givetvis helt utan kostnad.

Destination.se startade år 2008 som en del av Schibsted-koncernen och ägs idag av den skandinaviska resekoncernen Reisegiganten med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Polen. I Sverige drivs Destination.se tillsammans med systersidorna Sistaminuten.se och Solfaktor.se.

Ruth Elin Simonsen

Presskontakt Senior Yield Analyst Paketresor för Resegiganten +4790551193