Romeo och Julia i Sigtuna

Nyhet   •   Jul 16, 2013 09:00 CEST

För andra året i rad bjuder Sigtuna Litteraturfestival på möten mellan författare och läsare i alla åldrar. Hela Sigtuna stad står som arena. Angelägna samtal och författarmöten varvas med sagoläsning, bokmarknad, litteraturgudstjänst, workshops, guidade turer och utställningar. Bland annat visas utställningen "Romeo och Julia i Sigtuna" på Sigtunas bibliotek. Barnen på Hällsbo förskola i Sigtuna har under våren arbetat med Shakespears pjäs Romeo och Julia. Tolkningarna utspelar sig i Sigtunamiljö och många av berättelserna har inte lika mörka slut som originalet har.

Mer ur programmet:

Hur ska vi lyckas att inspirerar unga att erövra det skrivna och lästa ordet? Tillsammans med Åsa Lundholm, litteraturpedagog vid Valstaskolan i Märsta, diskuterar Reza Saleh, Berättarministeriet,  frågan om ungas läs och skrivvanor under ledning av Tidningen Vi Läsers chefredaktör, Jonas Eklöf.

Årets Sigtuna Litteraturfestival arrangeras av Destination Sigtuna i brett samarbete med Tällberg Foundation, Sigtunastiftelsen, Sigtuna kommun, lokala företag och föreningar.

Kommentarer (0)