Att bo i fjällen har sina fördelar.

​Stark attraktionskraft och många konkurrensfördelar för fjällen

Att landsbygden har stora utmaningar framöver råder det inga tvivel om. Sjunkande befolkningstal och allt högre medelålder är en realitet på många orter i vårt land. Men det innebär inte att trenden inte går att vända.

Att bo i fjällen är för många att sätta livskvalitet och frisk luft högt på önskelistan. Och intresset ser ut att vara större än på länge. Destination Vemdalen genomförde i våras en enkät där man frågade Vemdalsbesökare om de var intresserade av att flytta till fjällen och gensvaret var enormt.

- Även om vi visste att det fanns ett stort intresse så var responsen verkligen långt över våra förväntningar. Men vi såg också att det finns en del utmaningar för att man ska våga ta steget att flytta hit. En av dem är boende och en annan är tillgången på heltidstjänster, det berättar Marcus Ståhl, vd Destination Vemdalen.

447 nya invånare

260 personer har fyllt i enkäten och när Destination Vemdalen sammanställde det totala antalet familjemedlemmar som uppger sig vara intresserade av att flytta hit hamnar man på 447 potentiella nya invånare! För ett område med ca 1000 invånare skulle det innebära en befolkningsökning på nästan 50%. Av dessa är också många barnfamiljer vilket skulle skapa förutsättningar för att utveckla skola och annan samhällsservice.

- Nu ska vi inte vara naiva och tro att alla dessa kommer att komma hit över en natt. Det kommer att krävas ansträngningar från oss som är verksamma och lever här. Det vi kan säga med säkerhet är att vi har en enorm potential att växa, säger Marcus.

Är du också sugen på att flytta till fjälls?

Nu söker Destination Vemdalen en vass Marknadskommunikatör med passion för allt fjället har att erbjuda.

- Personen ska arbeta kreativt med text, film och bild i alla våra kanaler. Personen blir en viktig kugge i vårt arbete mot våra högt satta mål inom marknadsföring och kommunikation, det säger Marcus Ståhl.

Generellt så är det förhållandevis stor efterfrågan på personal och exempelvis söker både Härjedalen och Bergs kommun många nya kollegor just nu.

- Att bo i fjällvärlden har sina fördelar, några av de mest givna är att man har skidbackar, spår och leder utanför dörren. En tur på lunchen är aldrig fel avslutar Marcus.

Här kan du läsa mer om tjänsten och hur du söker.

Om Destination Vemdalen AB.

Destination Vemdalen har 3 anställda och kontor med ski in ski out-läge mitt på Vemdalsskalet. Bolaget startades 2009 och har idag en stark förankring i det lokala näringslivet genom våra 106 delägare. Vi som arbetar här är passionerade fjällbor som njuter av skog och fjäll så ofta vi kan.

Läs mer om vemdalen här.