Livsmedelsverkets test av olivolja belyser kända problem med smak- och dofttester

I Livsmedelsverkets test av olivoljor har två partier av Di Luca & Di Lucas olivoljor inte uppfyllt kriterierna för doft och smak för ”extra jungfruolivolja”. I den kemiska analysen uppfyller oljorna dock alla kriterier för denna kvalitet. De aktuella partierna finns inte längre till försäljning.

-Vi tar Livsmedelsverkets analys på största allvar. Vi står på konsumenternas sida och har vi köpt en viss kvalitet på olivolja, ska det också vara den som levereras till oss och slutligen till konsument. Att olika laboratorier alltså gör olika klassificeringar av samma olja är ett bekymmer för oss och därmed för konsumenterna. Vi har länge påtalat detta branschproblem för Livsmedelsverket och ser fram emot en fortsatt dialog med myndigheten, säger Christian Di Luca, VD, Di Luca & Di Luca.

När kvaliteten på olivolja ska bedömas används två metoder: kemisk analys och organoleptisk bedömning av doft samt smak. Detta görs av ackrediterade laboratorier och professionella smakpaneler.

-Våra oljor är felfria i Livsmedelsverkets kemiska analys. De uppfyller alla kriterier för en extra jungfruolivolja och får fina siffror. Det är när oljans doft och smak ska bedömas som problemen uppstår. En av våra oljor i testet har av tio olika smakpaneler bedömts ha samtliga tre kvaliteter, från den allra högsta och nedåt, säger Christian Di Luca.

Ingen som har köpt de aktuella partierna av Zeta Extra jungfruolivolja Classico 500ml eller Zeta Extra jungfruolivolja Originale under 2018 eller 2019 behöver vara orolig då oljan inte var hälsovådlig på något sätt. Det handlar bara om olika bedömningar av doft och smak.

-Sedan i höstas för vi en dialog med Livsmedelsverket. Vi vill att de kritiskt granskar resultaten från den organoleptiska analysmetodiken och att lagstiftningen tas upp för prövning inom EU. Som det ser ut nu, att bedömningen av doft och smak väger lika tungt som den kemiska analysen när kvaliteten på olivolja bedöms och att resultaten är så inkonsekventa, skapar stora problem för hela branschen och oroar konsumenten i onödan, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Di Luca & Di Luca.

Avvikelsen gäller följande partier:

-Zeta Extra Jungfruolivolja Classico 500ml, Batch L18326, med bäst före-datum 22/03/2020. Batchen bestod av 43.332 flaskor och såldes slut 11/3 2019.

-Zeta Extra Jungfruolivolja Originale 750ml, Batch L18199, med bäst före-datum 18/11/2019. Batchen bestod av 8000 flaskor och såldes slut 11/9 2018.

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se