Fördomar kring diabetes typ 1

Fördomar kring diabetes typ 1

”Har du fått diabetes för att du ätit för mycket socker? ”Diabetes, smittar det?” ”Men hur kan du ha fått diabetes, du är ju inte överviktig?”

Ovan är några av de myter och fördomar vi diabetiker får tampas med, den sistnämnda är en jag fick höra häromdagen. Och svaret är nej, nej och återigen nej. För mycket socker kan inte orsaka diabetes typ- 1, diabetes smittar inte och sjukdomen kan drabba en oavsett vikt.

Än idag vet forskarna inte varför man får diabetes typ- 1. Forskarna vet vad som händer i kroppen när man drabbas, dvs. att kroppens immunförsvar förstör de insulinproducerande cellerna, men det är fortfarande en gåta om varför en person drabbas av diabetes typ- 1 och sjukdomen går heller inte att bota.

Diabetes typ- 1 är ingen livsstilssjukdom, jag har inte orsakat den själv, och det finns ingenting som varken jag eller mina föräldrar hade kunnat göra annorlunda för att förhindra att jag blev drabbad. Jag har bara haft otur. Så enkelt är det. Det många inte vet är att vem som helst kan insjukna i diabetes typ- 1, det behöver med andra ord inte vara något ärftligt. Så långt tillbaka jag kan se i mitt släktträd har ingen haft sjukdomen, så det är olika från fall till fall. Man kan dessutom insjukna i vilket skede i livet som helst, gammal som ung, och diabetes kräver behandling 24 timmar om dygnet. Det låter kanske hårt att säga, men när diabetes griper tag i en är det för resten av ditt liv.

Jag har inget emot att du frågar om min diabetes, jag välkomnar det, och jag ser hellre att du är nyfiken och frågar än att du antar felaktigt. Det finns allt för många fördomar om diabetes och jag är leds på alla åsikter och pikar jag får om hur jag borde hantera min diabetes. Jag är trött på alla pekpinnar, alla ”borden” och ”måsten” Jag är leds på de människor som grundar sina åsikter på fördomar, myter och ett föråldrat tankesätt om diabetes.

Det många inte vet är att jag som diabetiker kan äta precis vad jag vill. Jag kan äta godis, bullar och andra sötsaker - you name it. Ingen mat är förbjuden, jag behöver ingen specialkost, men jag behöver dock ta insulin till det jag äter. Givetvis är det viktigt att äta en nyttig och balanserad kost för oss med diabetes, men så är det även för alla utan. Att jag skulle vara allergisk mot socker är en seglivad myt och tvärtemot vad många tror kan socker faktiskt rädda mitt liv. Socker kan exempelvis hindra mig från hjärtklappning, dimsyn och de skakningar jag får vid hypoglykemi (lågt blodsocker) Socker kan också hindra en person med diabetes från att få kramper, att hamna i koma och i värsta fall dö.

På många av de resor jag varit på har jag fått höra om olika kurer jag borde testa för att bli kvitt min diabetes. Örter, kanel, lingon m.fl. är bland de populäraste, men hade sjukdomen med hjälp av dieter kunnat botas hade det tillämpats som behandling av sjukvården. Lösningen finns alltså inte i kosten. Som jag skrivit tidigare vet forskarna varken varför en person drabbas av diabetes typ- 1 eller hur man kan bli frisk från sjukdomen.

Jag har aldrig känt skam och behövt dölja min diabetes, alla runt omkring mig har varit väldigt förstående, men det finns de som känner att de måste dölja sin sjukdom. Detta beror många gånger på de fördomar som cirkulerar i samhället samt att man inte vill bli behandlad annorlunda. Jag vill inte bli särbehandlad för mina sjukdomar, det är sjukdomarna som är en del av mig och inte tvärtom.

Under mina åtta år som typ- 1 diabetiker har jag hört en hel del fördomar kring sjukdomen, både vanliga men även absurda som att alla diabetiker en dag kommer bli psykiskt sjuk pga. sjukdomen. Jag har också fått onödiga kommentarer som att jag kommer behöva amputation i framtiden om jag inte sköter min diabetes…

Trots att diabetes är en av de vanligast och mest snabbväxande folksjukdomarna i världen finns det alldeles för många myter och förutfattade meningar kring sjukdomen. Att visa hänsyn och respekt är otroligt viktigt och som jag skrev ovan är det bättre att fråga än att anta felaktigt. Det finns dessutom en mängd trovärdiga hemsidor samt lättillgängliga böcker och filmer där man kan lära sig mer om diabetes. Alla pekpinnar, borden och måsten från en okunnig omgivning ang. diabetes måste bort. Jag och många andra uppskattar om du försöker att bidra till kunskap om sjukdomen, inte att öka fördomarna.

Instagram: carolanylund

Blogg: cnylund.s

Carola

Carola Nylund om sitt liv med diabetes typ 1. Bloggar för Diabetes Wellness Sverige.