Professor Nils Welsh

Cancermedicin som eventuellt även kan lindra och bota diabetes

Professor Nils Welsh har forskat inom diabetes sedan 1983 då han under tredje terminen på läkarlinjen började ägna sig åt forskning. Hans far var forskare vilket inspirerade honom. Men att han började forska inom diabetes var nog bara en slump. Hans specialområde inom diabetes är hur de insulinproducerande beta-cellerna skadas och dör vid diabetes.

Nils Welsh, Professor i molekylär inflammationsforskning vid Biomedicinskt centrum i Uppsala och en av Uppsala-forskarna i EXODIAB, det stora samarbetsprojektet mellan Lunds Universitets Diabetescenter och diabetesforskare vid Uppsala Universitet, disputerade vid Uppsala Universitet 1990 och har sedan dess fortsatt med preklinisk diabetesforskning.

Vad har du kommit fram till i din forskning gällande diabetes?
- Redan på mitten av 2000-talet upptäckte vi att en tyrosinkinashämmare (imatinib) skyddar beta-celler mot skador och stress. Vi såg också att imatinib skyddar mot diabetes i försöksdjur. Närmare bestämt verkar imatinib fungera både mot typ 1 och typ 2 diabetes i försöksdjur. Intressant nog finns det indikationer på att läkemedlet har gynnsamma effekter även vid typ 1 och typ 2 diabetes hos människa. Just nu pågår en studie i USA där man ger imatinib till patienter med Typ-1 diabetes för att se om sjukdomsförloppet påverkas. Det ska bli spännande att se när studien är klar om läkemedlet verkligen fungerar eller ej. Läkemedlet imatinib är egentligen en ny och modern cancermedicin, som effektivt botar vissa typer av cancer. Därför är det lite överraskande att den också kan ha gynnsamma effekter vid diabetes. Vi har dock sett att imatinib kan påverka annat förutom cancer, t.ex. inflammation, autofagi och metabolism, och att detta skulle kunna förklara varför blodsockernivåerna normaliseras hos diabetiker. Målsättningen för min forskning just nu är att komma på exakt hur imatinib fungerar i samband med diabetes. Vet vi det kommer vi att förstå sjukdomsprocessen vid diabetes bättre och då ökar möjligheten att ta fram andra nya läkemedel, som är ännu mera effektiva än imatinib.

Hur ser det ut gällande diabetes i framtiden?
- Jag har nu hållit på i drygt 30 år, och hittills har det inte gått fort framåt. Men man ska inte sluta hoppas; plötsligt kanske det lossnar rejält.

Är vi nära ett botemedel?
- Svårt att säga.

Inom vilka områden inom diabetes bör vi satsa mer på?
- Det är fortfarande mycket oklart hur diabetes uppstår så det är viktigt att fortsätta med och kanske till och med öka satsningen på grundforskningen.

Vad tycker du har varit den största framgången inom diabetesforskningen?
- Det var väl när Banting och Best upptäckte insulinet.

Text: Ann Fogelberg
Foto: Uppsala Universitet
_______________________________________________________________

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se