Fysisk aktivitet kan förebygga diabetes

Fysisk aktivitet kan förebygga diabetes

Fysisk aktivitet minskar risken för diabetes där man kan se sju miljoner färre diabetespatienter i Kina, Hongkong och Taiwan, enligt ny forskning.

Forskare har funnit att högre nivåer av fritidsaktiviteter (LTPA, Leisure-time Physical Activity), som att gå, jogga eller springa, är kopplade till en lägre risk för diabetes typ 2 hos personer med hög risk att utveckla diabetes.
De har också observerat hälsofördelar med lågintensiv fysisk aktivitet - vilket gör det möjligt för äldre att vidta åtgärder för att förbättra hälsan och minska risken för diabetes.

Forskargruppen, som leds av experter från University of Birmingham, rekommenderar att snabba insatser vidtas av hälsoexperter för att främja fysisk aktivitet som ett sätt att minska diabetes och bekämpa Kinas växande fetmaepidemi.

Under en 18-årig studie studerade forskare livsstilen för 44 828 vuxna kineser, mellan 20 och 80 år, som nyligen diagnostiserats med försämrat fasteglukos (IFG, Impaired Fasting Glucose) - en tidig varningssignal för typ 2-diabetes som påverkar en av fyra vuxna kineser.

Professor Neil Thomas, från University of Birminghams Institute of Applied Health Research, kommenterade:
- Vi fann att högre nivåer av LTPA är förknippade med en lägre risk för diabetes i en stor population av vuxna kineser med IFG. Om en femtedel av de observerade diabetesfall som utvecklats kunde ha undvikits om inaktiva individer hade engagerat sig i Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderade träningsnivåer.

- Hos de cirka 370 miljoner vuxna kineser med IFG skulle ökningen av LTPA av en kategori - till exempel från låg till måttlig - motsvara en potentiell minskning av minst sju miljoner fall av diabetes. Det kan också kompensera de snabba ökningarna av diabetes som resulterar från befolkningens åldrande och Kinas pågående fetmaepidemi.
Men över tre fjärdedelar av vuxna kineser utför inte tillräcklig fysisk aktivitet för att skörda sådana hälsofördelar. Våra resultat understryker det akuta behovet av att främja fysisk aktivitet som en strategi för förebyggande av diabetes.

Forskargruppen omfattade experter från det kinesiska universitetet i Hong Kong, Academia Sinica, Taipei, Taiwan och MJ Health Research Foundation, Taipei, Taiwan. Deras resultat publicerades i British Journal of Sports Medicine.

Forskare studerade en kinesisk född IFG-befolkning i Taiwan, efter deras hälsa från 1996 till 2014. Jämfört med inaktiva deltagare minskade diabetesrisken hos individer som rapporterade låg, måttlig och hög LTPA-volym med 12 %, 20 % respektive 25 % efter justering för fysiskt arbete på jobbet och andra faktorer.

Forskarna fann att 19,2% av diabetesfall kunde ha undvikits om de inaktiva deltagarna hade engagerat sig i WHO-rekommendationsnivåer för LTPA.

Beräkningar tyder på att cirka 112 miljoner diabetespatienter i området Kina, Hongkong och Taiwan står för 40-60 % av prematura dödsfall före 60 års ålder med minst en kostnad på 51 miljarder dollar.

Progressiv försämring av glukosmetabolism sker många år före klinisk diagnos av typ 2-diabetes, för vilken IFG är en tidigt upptäckt patologisk förändring.

Individer med IFG utgör en betydande del av den kinesiska befolkningen, med 25 procent av de vuxna kineser som uppfyller definitionen av IFG på American Diabetes Association (ADA).

Varje år har 6-9% av personer medförsämrat fasteglukos en högre risk att dö av vaskulär och kronisk njursjukdom jämfört med personer som har normala blodsockernivåer.

Källa: News Medical Life Science
University of Birmingham

Läs även: Träning är viktigt för diabetiker
_______________________________________________________