A(u)ktion - Konst i kampen mot diabetes. Diabetes Wellness i samarbete med Metropol Auktioner

A(u)ktion mot diabetes

Diabetes Wellness Sverige anordnar en konstauktion i samarbete med Metropol Auktioner till förmån för diabetesforskningen. Ett antal konstnärer och fotografer har skänkt verk till auktionen och intäkterna från auktionen ska gå oavkortat till Junior Diabetes Wellness Grant. Junior Diabetes Wellness Grant är utformat för att finansiera mindre projekt från unga, lovande forskare i Sverige som är i början av sin karriär och som strävar efter att göra ett  livsförändrande genombrott inom diabetesforskningen. Anslaget är ett ettårigt anslag på upp till 200 000 kronor och är speciellt riktade till unga forskare för att hjälpa dem att komma igång. Unga forskare har idag svårt att konkurrera med äldre etablerade kollegor om de egentliga projektanslagen och Diabetes Wellness Sverige vill säkerställa tillväxten av diabetesforskare i Sverige.

Konstnärerna som generöst har skänkt verk till auktionen är:

Peter Apelgren, Gustav Hjelmgren, Anders Hultman, Louise Hävre, Gittan Jönsson, Julia Koceva, Mathias Kärnlund, Elin Lintunen, Camilla Lundén, Daniel Lundvall, Tomas Nanne-Sandberg, Jörgen Nilsson, Lennart Nilsson, Mikael Persbrandt, Anders Ramsell, Bingo Rimér, Anna Rosenbäck, Villiam - Salong Betong, Simon Stålenhag och Leif Zetterling.

- Min dotter har diabetes så för mig kändes det självklart att stödja Diabetes Wellness och bidra till forskningen. Jag frågade Mikael Persbrandt om han tyckte att det var ok att skänka en av hans tavlor och han sa: Ja för fan! Vi tycker att forskningen är så otroligt viktig och därför vill vi gärna skänka ett konstverk, säger Matias Ibanez som ansvarar för försäljningen av Mikael Persbrandts konst.

- Jag känner många som kämpar med sin diabetes och för mig känns det verkligen självklart att stötta det fina arbetet som görs av Diabetes Wellness.. Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något som man brukar säga, säger Bingo Rimér.

- När vi fick frågan om att tillsammans med insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige arrangera en auktion i kampen mot diabetes var det rätt självklart för oss att engagera oss. Diabetes är en folksjukdom som det fortfarande råder en hel del missförstånd och okunskap kring och om vi kan vara med och bidra till upplysning och dessutom medel till forskning kring sjukdomen så gör vi gärna det. Jag tycker att det är fantastiskt med alla intressanta och häftiga verk som konstnärerna bidragit med till auktionen. Tänk att kunna hänga en urläcker tavla hemma på väggen och dessutom, som en extra bonus, veta att du på kuppen skänkt hela inköpsslanten till diabetesforskningen.

Jani Andersson, VD, Metropol Auktioner

-Vi är väldigt glada att vi har möjligheten att i samarbete med Metropol Auktioner arrangera en auktion till förmån för diabetesforskningen. Vi är också väldigt tacksamma för alla vackra konstverk som har skänkts till auktionen samt för Metropols välvilja att hjälpa oss att förverkliga detta event.

Fanny Widinghoff, Eventkoordinator, Diabetes Wellness Sverige

Vernissage den 28 oktober 17.00 - 19.00. Visning 28-31 oktober. Metropol Auktioner Sveavägen 116, Stockholm. Auktion 31 oktober. www.metropol.se/a(u)ktion

Vid frågor kontakta: Fanny Widinghoff 08-511 612 06 fanny@diabeteswellness.se eller Jani Andersson 08-673 48 80 jani@metropol.se