A(u)ktion! - Konst i kampen mot diabetes

PRESSINBJUDAN

Vernissage 13 oktober – Auktion 3-16 oktober
Sveavägen 116, Stockholm – www.diabeteswellness.se - www.metropol.se

Välkommen på vernissage den 13 oktober 2017 till Metropol Auktioner i samarbete med oss på Diabetes Wellness Sverige.
Den 13 oktober klockan 17 slår vi upp portarna till vernissagen A(u)ktion! – Konst i kampen mot diabetes. Diabetes Wellness Sverige och Metropol Auktioner hälsar dig välkommen till en kväll med mingel, konst och välgörenhet. Under kvällen bjuder vi på tilltugg och dryck.
Öppettider: 17-19 Plats: Metropol Auktioner, Sveavägen 116, Stockholm
Flertalet av konstnärerna kommer finnas på plats.

- Vi är så tacksamma att vi har fått så fin respons på vår konstauktion i år så att vi kan få in mer pengar till diabetesforskningen. Utan konstnärernas generösa bidrag så hade detta inte varit möjligt, säger Jelena Minic, eventkoordinator på Diabetes Wellness Sverige.

Om vi inte har möjlighet att träffa dig personligen så vill vi tipsa om att du kan följa auktionen online och lägga bud mellan den 3-16 oktober på: www.metropol.se/a(u)ktion. Visning på Metropol Auktioner, 13-16 kl 11-16.
Intäkterna går oavkortat till diabetesforskningen, Junior Diabetes Wellness Grant.

Junior Diabetes Wellness Grant är utformat för att finansiera mindre projekt från unga, lovande forskare i Sverige som är i början av sin karriär och som strävar efter att göra den typ av livsförändrande genombrott som våra givare hoppas att finansiera genom sina donationer till Diabetes Wellness Sverige.
Anslaget är ett ettårigt anslag på upp till 200 000 kronor för forskare som önskar starta upp mindre forskningsprojekt i början av sin forskningskarriär. Förra året tilldelades bland annat Jennifer Jager Junior Diabetes Wellness Grant.
– Det är en ära att vara en mottagare av Junior Diabetes Wellness Grant. För yngre forskare som mig är det en stor möjlighet att få fullfölja sin egen forskning, och det kommer att bli en viktig tillgång för utvecklingen av min karriär inom diabetesforskningen, säger Jennifer.

- Diabetesvården utvecklas ständigt med såväl nya läkemedel och tekniska innovationer. Samtidigt saknar vi fortfarande många pusselbitar i förståelsen kring hur diabetes uppkommer, hur behandlingen kan individualiseras och hur det övergripande målet en botande behandling kan nås. Genom fortsatt forskning hoppas vi nå fram till det vi alla önskar, vägar att bota diabetes, säger Per-Ola Carlsson, professor och överläkare i diabetes vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

- Vi är mycket glada att intresset har varit så stort i år så att vi har möjlighet att ge pengar till vidare forskning av diabetes och sprida kunskap om sjukdomen, tillägger Ann Fogelberg, PR-och Pressansvarig på Diabetes Wellness Sverige.

Aktuella konstnärer:
Louise Hävre, Mathias Kärnlund, Elin Lintunen, Daniel Lundvall, Tomas Nanne-Sandberg, Anna Rosenbäck, Leif Zetterling, Pontus Platin, Bingo Rimér, Magnus Säker, Tomas Hammar, Stefan Tunedal, Tomas Lacke, Carina Ehlers, Pontus Wåhlström, Elena Struwe, Anders Gabrielsson, Kim Demåne, Henri Hiltunen, Hans Persson, Svante Trottestam, Nina Björk, Karin Holmström, Nick Alm, Sara Tolf, Mats Eriksson, Catrine Näsmark, Maria Krull, Rickard Ahl, Christina Roos, Ludvig Lewinsky, Victoria Sundqvist, Beatrice Jansson, Chie Shirafuji.

Varmt välkommen!

För mer information, vänligen kontakta: Ann Fogelberg, PR- och Pressansvarig, Diabetes Wellness Sverige, 070-715 99 85, ann@diabeteswellness.se
Jelena Minic, Eventkoordinator, 08-511 612 06, jelena@diabeteswellness.se
Jani Andersson, VD, Metropol Auktioner, 08-673 48 80, jani@metropol.se/a(u)ktion