Vem känner dina styrkor och unika kvaliteter bäst?

Eric Schmidt, styrelseordförande i Google sa för ett tag sedan att det vi är sämst på är att se oss själv och våra styrkor som andra ser dem. Heidi Grant som skriver för Harvard Business Review tar upp ämnet i en artikel You are (probably) wrong about you där hon hänvisar till forskningsresultat. Hon skriver:

”Who's right? Who knows you best? Well, the research suggests that they do — other people's assessment of your personality predicts your behavior, on average, better than your assessment does. The truth is, we don't know ourselves nearly as well as we think we do. When it comes to performance, our surprising self-ignorance makes understanding where we went right and where we went wrong difficult, to say the least.”

Det är din professionella omgivning som känner dina styrkor bäst. Detta är ett av resultaten med att ta reda på sitt professionella rykte - du får en komplett och trovärdig bild av dina styrkor och unika kvaliteter. Det är utan tvekan avgörande för din framgång, eftersom denna bygger på dina starka sidor och att du fokuserar din utveckling på dessa. Ingen har någonsin blivit framgångsrik på sina svagheter, även om vi har ett stort fokus på dessa.

Jag har i de sensate blogginläggen skrivit mycket om The Next Big Thing och självklart om man kombinerar beskrivningen av sitt professionella rykte med The Next big Thing då får man ett oslagbart marknadsföringsverktyg.