Bild på insamlingstetran

Dags igen! 31 katthem engagerar sig i Hemlösa katters vecka i år

Hemlösa katters vecka närmar sig. En vecka som belyser situationen för Sveriges över 100 000 hemlösa katter, och katthemmen som kämpar för deras liv. Under veckan engagerar sig 31 katthem i lokala matinsamlingar och upprop. Den svenska kattmatsproducenten Mjau kommer dessutom att dela ut 27 000 portioner till fem utvalda katthem – portioner som samlats in tillsammans med Mjaus följare i sociala medier.

Okastrerade katter, katter som springer vilse eller överges och oönskade kullar. Det är några anledningarna till att det idag finns fler än 100 000 hemlösa katter i Sverige. Och det är detta som Hemlösa katters vecka handlar om. För tredje året arrangeras den nu välkända temaveckan, som engagerar kattälskare från norr till söder. Målet är att fler ska få upp ögonen för problemet.

Hemlösa katters vecka är ett initiativ från Sveriges största kattmatsproducent, Mjau, som genomför veckan tillsammans med 31 katthem och djurskyddsföreningar runtom i landet. Bland annat så placeras det ut insamlingslådor i matbutiker, dit alla kan skänka mat till behövande katter:

– Genom insamlingstetran som katthemmen själva får placera i butik, gör vi det enkelt för dem att samla ihop mat till sina katter. De som arbetar på katthem är viktiga eldsjälar, och det är en ära för oss att kunna göra något tillsammans med dem! Dessutom kommer vi att skänka 27 000 portioner till utsatta katter, för oss är det otroligt viktigt att också bidra, säger Sofia Lidenhed, Marketing Manager, Mjau kattmat.

De 27 000 portionerna kattmat skänks till Djurskyddet Bill & Bull i Söderhamn, Djurskyddet Kattfoten i Halmstad, Hemlösa katter Kalmar, Kattkommando Syd i Karlskrona, och Växjö Hemlösa katter.

Portionerna har samlats ihop tillsammans med Mjaus över 100 000 följare på sociala medier, under sommarens upprop Kattkörkortet. Kattkörkortet är ett nätbaserat test som lär nuvarande och blivande kattägare om det enorma ansvar som kommer med att äga en katt. I år var det rekordmånga som tog kattkörkortet, 47 019 stycken! Mjau skänkte en portion mat för varje körkort som delades vidare – ett sätt att få fler att få upp ögonen för den viktiga frågan. 13 500 stycken delade kattkörkort resulterade i lika många portioner, och Mjau valde sedan att fördubbla antalet, till 27 000 portioner.

Hemlösa katters vecka är en av flera initiativ som Mjau står bakom. Målet är alltid att höja katters status. Mjau driver katthemmet Tassalyckan, står bakom den förebyggande kampanjen Kattkörkortet, och 2016 startade Mjau en namninsamling för att lagstifta ID-märkning av katter. Insamlingen fick hela 14 322 underskrifter, och nu, tre år senare ligger ett förslag hos riksdagen.

– Vi har skapat Hemlösa katter vecka för belysa problemet! Men när veckan är slut måste arbetet fortsätta. Varje människa kan absolut göra något, och katthemmen är enormt viktiga! Men nu längtar vi efter att se frågan på den politiska dagordningen. 14 322 skrev under vår namninsamling för obligatorisk ID-märkning för tre år sedan, och nu ligger ett beslut om att lagstifta ID-märkning hos regeringen. Vi väntar otåligt på resultatet – det måste ske en förändring! avslutar Sofia Lidenhed, Marketing Manager på Mjau.

Hemlösa katters vecka äger rum vecka 43 över hela landet.

Följande katthem har en insamlingslåda:

Djurens vänner Göteborg

Djurens vänner Jönköping

Djurens Vänner Malmö

Djurens Vänner Vetlanda

Djurfristad Sävidsbo

Djurskyddet Bill & Bull

Djurskyddet Bollnäs/Ovanåker

Djurskyddet Jämtlands läns Katthem och Pensionat i Östersund.

Djurskyddet Karlstad

Djurskyddet Kattvärnet Haninge