www.gettyimage.se

Över 100 000 hemlösa katter i Sverige – Mjau kräver ansvarsfullt kattägande!

Vi ser dem inte ofta, men trots det lever fler än 100 000 katter i Sverige utan ett hem, och antalet blir inte färre. En stor bidragande faktor är okunskap hos kattägare. Nu uppmanar Mjau alla som äger eller ska skaffa en katt att ta kattkörkort.

Det finns uppemot 1,5 miljoner katter runt om i landet, vilket gör katten till Sveriges mest populära husdjur. Det betyder, om man slår ut det, att det finns en katt i närapå var femte hushåll. Kikar man närmare på statistiken är det dock inte så enkelt. Långtifrån alla katter har ett eget hem, man räknar med att siffran uppgår till över 100 000 hemlösa katter. Bristfälliga kunskaper kring ID-märkning, registrering och kastrering hos kattägare är en stor del av problemet. Därför lanserar Mjau Kattkörkortet, ett nätbaserat test om ansvarsfullt kattägande, som ska få de som har katt, eller funderar på att skaffa, att öppna ögonen.

– Katthemlösheten måste få ett stopp. För att utrota katthemlösheten krävs ett ansvarsfullt kattägande, och vi hoppas att Kattkörkortet ska bidra till detta. Om varje kattägare tar sitt ansvar och kastrerar, vaccinerar och ID-märker har vi kommit en bra bit på vägen, säger Sofia Lidenhed, marknadschef på Mjau.

Kattkörkortet lanseras för tredje året i rad och bakom initiativet står Mjau tillsammans med organisationen Djurskyddet Sverige.

– Många kattägare inser nog inte att de bidrar till katthemlöshet. Men en okastrerad honkatt kan föda upptill 120 ungar under en livstid, och antalet honor en hankatt kan betäcka är i teorin obegränsat. Det betyder att problemet eskalerar snabbt, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare i Djurskyddet Sverige.

Testet för att ta Kattkörkortet görs på nätet, och för varje delat resultat skänker Mjau en portion mat till behövande katter. I fiol tog 20 000 personer kattkörkortet, vilket ledde till 20 000 portioner kattmat till Örebro katthem, Smålandskatten och Vaxholms katthem. De skänkta portionerna som Kattkörkortet genererar i år kommer att delas ut under Hemlösa Katters Vecka – ännu ett initiativ från Mjau som belyser problemet med hemlösa katter i Sverige.

Mjau har i flera år arbetat med frågan för Sveriges hemlösa katter och driver katthemmet Tassalyckan. Årligen skänker Mjau också tonvis med kattmat till katthem runtom i Sverige, och skapade år 2016 en namninsamling för obligatorisk ID-märkning av katter. Insamlingen fick hela 14 322 underskrifter. Just nu ligger ett betydelsefullt förslag om lagstiftad ID-märkning på beslutfattarnas bord, och Mjau inväntar svar.