Stockholmarna listar: Största nackdelarna med bil

Stockholmarna listar största avigsidorna med att äga bil i Stockholm, i en undersökning från DriveNow. Dyra kostnader för service, försäkring och problem att hitta parkering toppar Stockholmarnas lista över nackdelarna med bil.

I toppen av listan hittas att:

1.Servicen är för dyr
2.Försäkringen är för dyr
3.Hitta parkering är svårt

– Kostnaderna står i fokus över de största minusen med bil, säger Fredrik Ellsäter, VD på DriveNow. 4 av 10 Stockholmare tycker inte heller att bilen är ett miljövänligt alternativ och många söker efter ett mer hållbart alternativ.

Efterfrågan på det miljövänliga bidrog till att DriveNow lanserade elbilen BMWi3 i Stockholm i mars 2016. Den uppskattade elbilen har gett ytterligare udd till det klimatsmarta med bildelning - bildelning med elbilar har nämligen visat sig vara en inkörsport till att fler väljer att köra miljövänligt.

– Statistik visar att närmare 20 procent av våra kunder aldrig hade testat att köra eldrivet innan de körde BMW i3 genom DriveNow. Varje månad genomförs cirka 70 000 elbilskörningar med oss i Europa och intresset för att resa hållbart är jättestort i Stockholm, säger Fredrik Ellsäter.

Nackdelarna med att äga bil, är enligt Stockholmarna:

• 52 % anser att det är dyrt med service
  • 49 % anser att det är dyrt med försäkring
  • 47 % anser att det är svårt att hitta parkering
  • 46 % anser att det är dyrt att tanka
  • 40 % anser att det inte är miljövänligt
  • 21 % Använder inte bilen tillräckligt ofta
  • 17 % anser att är jobbigt att byta däck

Enligt siffror från Konsumentverket kostar det cirka 3 500 kronor i månaden att äga en bil, enligt siffor från Konsumentverkets webbsida Bilsvar. Siffrorna är beräknade på 1 000 körda mil/år.

Om undersökningen
På uppdrag av DriveNow har undersökningsföretaget NORM genomfört en statistiskt säkerställd undersökning bland 1 636 svenskar. Undersökningen genomfördes via webbenkäter under 2016.

• fredrik ellsäter
  • stockholm
  • drivenow
  • elbil

Om DriveNow

DriveNow är en ny typ av bildelningstjänst där bilarna hyrs och lämnas tillbaka på valfri plats. Idag finns tjänsten, som ägs av BMW Group och Sixt, i tio europeiska städer utöver Stockholm: Berlin, Bryssel, Düsseldorf, Hamburg, Helsingfors, Köln, Köpenhamn, London, Milano, München och Wien. DriveNows bilflotta består av 5 700 premiumbilar från BMW och MINI, och elbilsmodellen BMW i3 finns i samtliga städer. Mer än 900 000 registrerade kunder använder DriveNows friflytande bilpool. I Stockholm har DriveNow 310 bildelningsbilar. Enligt flera studier ersätter varje DriveNow-bil minst tre privatägda bilar, viket bidrar till att förbättra trafiksituationen och trängseln i staden.

Tjänsten är mycket enkel och smidig att använda. Initialt behöver kunden registrera sig, sedan kan bilarna reserveras via DriveNow-appen, på telefon, eller på DriveNows hemsida. Kunden öppnar upp bilen direkt med appen, kör dit den ska och lämnar sedan tillbaka den på den plats som passar bäst. Allt ingår i minutpriset - parkering, försäkring och bensin - oavsett stad, och medlemskapet gäller i alla städer där DriveNow finns.