Framtidstrender visades i veckan på Nordens största mässa för handeln

Med 200 utställare och 4053 besökare under två händelserika dagar på Kistamässan i veckan står sig BUTIKSLEVERANTÖR fortsatt stark som en av branschens ledande affärsdrivna inspirationsforum för inredning och utrustning för handeln.

Både besökare och utställare var mycket nöjda och mängder av affärer gjordes direkt på mässgolvet. Bland de mest populära föreläsarna återfanns trendspanaren Göran Adlén, Mark Levengood samt Joshua Bamfield från Centre of Retail Research i England som klargjorde hur konsumenterna kommer att bete sig efter konjunkturen som just nu råder i Europa. Även handelns populära experter Jens Nordfält och marknadsföringsgurun Susanne Einhorn drog fulla hus.

Mässan har alltid varit ett forum för trender och nyheter och årets mässa var inget undantag. Bland produktnyheterna hittades bland annat Retail 24 presentkort som kan användas i alla butiker, mobilapplikationer för dagligvaruhandeln och en ny thermoridå för kyl och frysrum.

Framtidens butik
I montrarna visade utställarna på mångsidigheten bland butiksinredning i framtidens butiker.

– Det har under många år funnits en försiktighet med stilrena, likartade butiker. Den nya trenden som växer sig allt starkare, och som många montrar visualiserade på mässan, var att skapa helhetsupplevelser för kunden och en strävan efter att stå ut. Butikerna börjar mer och mer att våga särskilja sig, dekorera personligt och ha sin egen inredningsstil. Nutidens alla material skapar fantastiska möjligheter för den som vill göra snabba förändringar i sin butik, säger Ann-Kristin Mogren, projektledare på mässan.

Mässan återkommer och lanseras även i Malmö
Återbokningen är redan i full gång inför nästa års mässa som arrangeras den 13-14 mars 2013 på Kistamässan. Då tar mässan ett stort steg framåt och bjuder på flera större spännande förändringar. Den som inte kan vänta tills dess kan redan i höst besöka mässan när den har premiär i Malmö. Den växande Öresundsregionen har länge saknat en egen mässa och efterfrågan har varit stor. Den 12-13 september öppnas dörrarna därför på den nybyggda MalmöMässan.

För mer information, intervjuer och bilder
Kontakta Ann-Kristin Mogren, projektledare: 031 – 89 41 10 / annkristin.mogren@easyFairs.com. Du kan också läsa mer på hemsidan www.easyFairs.com/BUTIK-SE.

easyFairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. easyFairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyFairs.com