Svenska butiker har en hög lägstanivå, men fortfarande en del att lära

Svenska butiker har en hög lägstanivå, men fortfarande en del att lära

I takt med att konkurrensen hårdnar tar butikerna till alltmer sofistikerade metoder för att gå vinnande ur slaget om kunderna. Några fingervisare kommer med största sannolikhet att delas ut på easyFairs-mässan BUTIKSLEVERANTÖR 2012 den 28 – 29 mars på Kistamässan. En av de branschexperter som kommer att finnas på plats och dela med sig av sin kunskap är professor Jens Nordfält som är forskare inom shoppingbeteende. Vi hade förmånen att få en pratstund med Sveriges främste shoppingprofessor.

Hur sofistikerade är egentligen butikernas metoder för att ge oss den ultimata shoppingupplevelsen och hur står sig egentligen svenska butiker i konkurrensen jämfört med butiker i andra länder? Jens Nordfält har svar på det mesta. Inte så konstigt med tanke på att han är mannen bakom boken ”Marknadsföring i butik”, som bland annat utsågs till årets marknadsföringsbok 2007 av Sveriges Marknadsförbund. Idag är boken hett stoff och kvällslektyr för alla som vill slipa på sin butikspresentation.

Men hur är det egentligen? Har vi som konsumenter blivit mer påverkbara?

– Det finns två aspekter som talar för detta. Jag ska ta exemplen från dagligvaruhandeln, men egentligen är de lika applicerbara i all typ av handel:

För det första så blir kunderna mindre och mindre matlagningskunniga. Ju mindre de själva kan om olika ingredienser och tillagningsmetoder, desto mer påverkbara blir de. För det andra så kommer det hela tiden nya produkter som gör det svårare för kunderna att faktiskt vara duktiga, säger Jens Nordfält.
Han menar att ju fler nyheter och varianter det kommer, desto mer måste kunderna förlita sig på information och hjälp från tillverkare och butiker.

Vilken bransch är då bäst på att utnyttja försäljning i butik?

– Svårt att svara på för det finns visa typer av produkter som gör att själva butikerna blir mer säljande. Det kan alltså bero mer på produkterna i sig än kunniga handlare.

Kan du ge några exempel?

Till exempel leksaker, heminredning och sportartiklar är produkter som i sig gör att då de skyltas upp i en butik så blir det nästan automatiskt en säljande miljö. En typ av handel som också lyckats bra är möbelhandeln. IKEA, är väldigt duktiga på just butiksmarknadsföring.

Enligt Jens Nordfält står sig svenska butiker rätt bra i konkurrensen, men har fortfarande mycket att lära.

– Svenska butiker är bra på så sätt att många håller en hög nivå sett till sortiment, skyltning, service och så vidare. På sätt och vis kanske man kan säga att vi håller en hög lägstanivå. Sedan finns det andra länder där man tar detta med skyltning till andra nivåer än vad vi gör.

För att närma sig det Jens Nordfält menar med en ny nivå inom butiksmarknadsföring, får vi för en stund blicka både österut mot nya ekonomin i Asien, och västerut mot den äldre ekonomin i USA.

– Där finns det gott om exempel på hur man gör mer av butiksmiljön. I många asiatiska länder kan man till exempel ha personer som framhäver produkter istället för en liten skylt eller hyllvippa. Ett annat exempel är REI i USA som säljer sportutrustning. Där har butiken bland annat en dusch där man kan testa sitt regnställ och en 20 meter hög klättervägg ifall man vill testa sin klätterutrustning.

Svenska butiker har alltså fortfarande mycket att lära. Men att kalla det försäljningsknep vill Jens Nordfält inte riktigt kännas vid.

– Det är viktigt att påpeka att det butikerna gör då de försöker påverka människorna är inte att använda knep för att lura kunder. De försöker helt enkelt vara mer inspirerande, vilket är något som kunderna ju vill. Om du fick väja på att gå in i en av två klädbutiker, där den ena inte gav dig några köpimpulser medan den andra gav dig massvis med uppslag på kläder du ville ha; vilken skulle du då gå in i?

På vilket sätt bör man då börja tänka för att medvetet skapa mer inspirerande butiksmiljöer?

– Det finns egentligen två huvuddimensioner. Den första är att få kunden att uppmärksamma produkter. Den andra är att ge kunden en köpimpuls, ett motiv att agera just där och då. Till den första dimensionen hör gavelexponeringar, skyltdockor, hyllvippor, skyltar, med mera. Till den andra hör kampanjer och demonstrationer av olika slag där till exempel pris, kombinationer och nyheter ska vara köpmotiv.

Jens Nordfält på BUTIKSLEVERANTÖR 2012
För den som vill höra mer om Jens Nordfälts tankar om beteenden i butik kan den 29 mars kl 11.30 ta del av Nordfälts keynote-seminarium ”Kundens beslutsfattande i butiken” kostnadsfritt på BUTIKSLEVERANTÖR 2012. Anmälan görs på webben www.easyFairs.com/BUTIK-SE.

Om mässan:
BUTIKSLEVERANTÖR 2012 är Nordens största mässa som visar inredning och utrustning för handeln. Mässan arrangeras den 28-29 mars på Kistamässan. För mer information och bilder kontakta Ann-Kristin Mogren, projektledare: 031-89 41 10 / annkristin.mogren@easyFairs.com.

easyFairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. easyFairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyFairs.com