Provsmakning i en av montrarna

Tydliga trender syntes på årets största mässa för restaurang-, café- och fastfood-branschen

I går stängdes dörrarna till branschmässorna Fastfood & Café och Restaurangexpo, som denna gång arrangerades i Stockholm på Kistamässan. Med ca 300 utställare och 7093 fackbesökare, gjorde branschen ett rejält avstamp för det nya inköpsåret 2019.

Den som gick inne på mässgolvet kunde omöjligt undgå rörelsen i montrarna, sorlet i hallen och alla sorters dofter, nya runt varje hörn, och det är precis så det skall vara. Det är här alla som jobbar professionellt inom branschen skall hämta inspiration, utveckla sitt utbud, nätverka och hitta det som behövs för att ta verksamheten till nästa nivå. Med andra ord, här läggs grunden för årets svenska äta-ute-upplevelser.

Årets tydliga starka trender

• Sammantaget på scenerna och i montrarna kunde ett antal tydliga trender urskönjas:
  • Grönt, vegetariskt, veganskt. Det är inte svårt att se hur gröna, planetvänliga alternativ slår stort på marknaden.
  • Ursprung, närproducerat och härporducerat är ord som används flitigt.
  • Rena produkter, utan för mycket tillsatser och med ärliga innehållsdeklarationer syntes på många ställen på mässgolvet.
  • Förpackningssidan har tagit ett steg längre och det visades på nedbrytbara, återvinningsbara och miljövänliga alternativ.
  • Marknaden för Functional Foods, i form av proteindrycker, proteinbars och andra måltidsersättningar ser vi en ökad trend på mässan
  • Smarta ugnar och nya betallösningar såg man som besökare hos en rad utställare
  • Under 2019 kommer ser vi många nya mindre leverantörer av hantverksglass.

Vinnare Fastfood Awards

Under mässdagarna korades vinnarna i Fast food Awards med kategorier som Årets briljanta idé, Årets Fast Casual, Årets Streetfood och Årets Ekoboost.

Hamburgerkedjan Max vinner Årets Briljanta Idé för sin satsning på klimatpositiva hamburgare.

Årets Ekoboost, 2019 års nykomling bland priserna, går till Dogfood för ett aktivt arbete mot en ökad andel ekologiskt och Krav-märkt.

Utmärkelsen Årets Fast Casual går till Kale & Crave som med sina smakrika och hälsosamma rätter gett hela Fast Food Casual Dining -konceptet ett lyft.

Priset Årets Street Food går till Korrito med sin ”beroendeframkallande totalupplevelse”.

Göteborg härnäst

Nu är det två år till nästa gång i Stockholm. Däremellan gör mässorna ett stopp i Göteborg den 11-12 september 2019 och Malmö 29-30 januari 2020. Återbokningen av utställare och montrar är i full gång och direkt på mässgolvet bokades 70 % av ytan till 2021.

I linje med företagets mission ”Visit the future” gör Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i det optimala formatet.

Koncernen arrangerar idag 218 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2017–2018 drygt 157 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com