Ny produkt ger trippelt skydd för elinstallationer

Ny produkt ger trippelt skydd för elinstallationer

STOCKHOLM, SVERIGE. Nu lanserar Eaton AFDD+ som kombinerar tre skydd i en och samma enhet. Med hjälp av den kan elinstallatörer bygga in skydd mot alla elektriska fel inklusive kortslutning, överbelastning, läckströmmar och dolda ljusbågar. Med AFDD+ minskar också risken för elektriskt antända bränder samtidigt som produkten är anpassad till den senaste europeiska lagstiftningen.

I slutet av juni presenterade Elsäkerhetsverket en granskning som visade att elfel leder till 1 800 bränder varje år i svenska hem. Ljusbågar är en av huvudorsakerna till elektriskt antända bränder. Detta beror främst på att ljusbågsfel inte går att upptäcka med traditionella brytare som dvärgbrytare, jordfelsbrytare eller personskyddsautomater.

AFDD+ ger tre skydd i en och samma enhet som kombinerar dvärgbrytare, jordfelsbrytare och ljusbågsdetektor. Tillsammans skyddar de mot överbelastningar, kortslutning, returströmmar och ljusbågsfel i slutkretsarna. Den nya produkten ger därigenom ett omfattande skydd som minskar risken för elektriskt antända bränder på installationen. Eftersom nya AFDD+ kombinerar tre skydd i en enda enhet är den även kostnadseffektiv och förenklar installationen.

– På Eaton är vi väldigt stolta över AFDD+. Framförallt för att den minimerar risken för bränder i elinstallationer, vilket i slutänden räddar liv, säger Eatons Sverigechef Roger Kvist.

Fakta: Lagstiftning
Den internationella standarden IEC 60364 för ljusbågsfel, Arc Fault Detection Devices (AFDD), fastställdes formellt 2012. I del 4-42 rekommenderas en installation av detekteringsanordningar för ljusbågsfel, särskilt i lokaler med sovutrymmen. Detta omfattar installationer i bostäder, lägenheter, barnhem, hotell och daghem. Del 4-42 utökades 2014 med en stark rekommendation om att skydda installationer mot termiska risker och riskerna för bränder orsakade av elektrisk antändning.

Tyskland har redan infört de nya kraven för ljusbågsfel i sina nationella standarder liksom Nederländerna, Tjeckien, Spanien, Danmark, Lettland, Slovakien, Rumänien, Ungern och Schweiz. I Sverige, Island, Italien och Norge har man i stället valt att enbart kommunicera vikten av att använda AFDD.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom kraftdistribution och kretsskydd, avbrottsfri kraft, styrning och automatisering, belysning och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Eaton är genom sina globala lösningar utrustat för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering som vi har idag.

Eaton är verksamt inom krafthantering och hade en omsättning på 20,4 miljarder dollar 2017. Vi levererar energisparande lösningar som hjälper våra kunder att effektivt hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett säkert och hållbart sätt. Eaton arbetar för att förbättra livskvaliteten och miljön genom användning av tekniska lösningar och tjänster för krafthantering. Eaton har cirka 96 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. För mer information, besök www.eaton.com