Nya MS Viking Grace använder avbrottsfria UPS:er från Eaton

Nya MS Viking Grace använder avbrottsfria UPS:er från Eaton

Viking Lines nya passagerarfartyg MS Viking Grace är världens första miljövänliga fartyg som drivs på flytande gas (LNG). För att alltid ha tillgång till avbrottsfri ström ombord valde skeppsbyggarna UPS-utrustning från industritillverkaren Eaton.

Den totala UPS-kapaciteten på det nya fartyget uppgår till mer än 200 kVA och utgörs av UPS-produkterna Eaton 9390, 9355 och 9155 i effekterna 8 till 120 kVA. Alla valda UPS:er har anpassats speciellt för marina applikationer och har fått stor uppmärksamhet för sin prestanda och pålitlighet på fartyg över hela världen.

MS Viking Grace är byggd för Viking Line och tas i drift under januari 2013 på rutten Åbo-Åland-Stockholm i Östersjön. Fartyget är den första generationen som designats speciellt för att minimera miljöpåverkan.

– Vi har använt elektrisk utrustning från Eaton under många år. Deras UPS-system möter våra krav och vi vet att Eaton erbjuder en utmärkt affärsmässig och teknisk support när vi behöver det. Det var tryggt att utgå från Eaton-produkter i vårt högprofilprojekt MS Viking Gace och jag är glad att Eaton fortsätter att leverera suveräna produkter i form av en serie marina UPS:er tillsammans med utmärkt service och support, säger Ville Talsi, ansvarig för eldistributionssystemet på MS Viking Grace på STX Finland Oy, det skeppsvarv som byggt MS Viking Grace.

Eftersom det drivs på flytande gas är fartygets revolutionerande drivsystem mycket mer miljövänligt än andra konventionella system som använder eldningsolja, tung eldningsolja eller fartygsdiesel. Fartyget har också ett hydrodynamiskt anpassat skrov som gör det mer effektivt samtidigt som det minskar bränsleåtgången och miljöpåverkan.

Men det tekniska nytänkandet på MS Viking Grace är inte begränsat till skrovet och drivsystemet. Den mest moderna tekniken används över hela fartyget, t.ex. i form av ett trådlöst höghastighetsnät för att underhålla och informera passagerarna. UPS-systemen gör att utrustningen fungerar även om strömmen från huvudgeneratorerna tillfälligt försvinner.

Efter en omfattande analys av tillgängliga UPS-system valdes Eatons produkter för den marina marknaden. Bakom beslutet låg bland annat Eatons möjlighet att erbjuda en komplett serie UPS:er för fartyg, att produkterna fungerar även under svåra förhållanden och skeppsbyggarnas tidigare goda erfarenheter av att arbeta tillsammans med Eaton.

För att klara kraftiga strömbelastningar på fartyget, inklusive nödbelysning och viktiga system, valdes Eatons UPS 9390M på 120 kVA. För andra belastningsgrupper valdes de mindre modellerna Eaton 9355M och 9155M. Tre 20 kVA-enheter används för att stödja fartygets data- och nätverksinstallationer, viktiga automationssystem samt värmesystem, ventilation och luftkonditionering. Ytterligare en enhet på 40 kVA stödjer navigationssystemet och dessutom används två enheter på 8 kVA för drivsystemet.

Alla UPS:er är utformade för att spara plats och är enkla att installera i monteringsrack som kan svetsas eller bultas fast på däck eller skott. De har inbyggda vibrationsdämpare och behöver bara underhållas på framsidan.

UPS-systemen på MS Viking Race är dubbelkonverterade och ger högsta möjliga skydd för anslutna enheter genom att isolera den utgående strömmen från alla inkommande avvikelser. UPS:erna har också aktiv kraftfaktorkorrigering (PFC) vilket ger en ingångseffektfaktor på 0,99 med mindre än 4,5 procents total harmonisk distorsion. Det eliminerar risken för störningar i känslig utrustning.

Andra fördelar med UPS-systemen är deras höga prestanda och att de använder Eatons ABM-teknik (Advanced Battery Management). Den bygger på en laddningsprocess i tre steg som optimerar laddningstiden, eliminerar överladdning och kontinuerligt övervakar batteriernas tillstånd. Det minskar också batterikorrosion och förlänger batteriernas livslängd med upp till 50 procent.

Eftersom de UPS:er som används ombord på MS Viking Grace tagits fram speciellt för marina tillämpningar behövde de inte anpassas eller byggas till, vilket minskade kostnaden för UPS-installationen. Enheterna levererades i tid och efter installation av skeppsvarvet togs de i drift av Eaton-tekniker.

Besök www.eaton.se/powerquality för att få veta mer om Eatons UPS:er. På www.eaton.se finns mer information om Eatons fullständiga utbud av produkter och tjänster inom elkvalitet.