Nya S811+ mjukstartare med avancerad intelligens i ett kompakt format

Nya S811+ mjukstartare med avancerad intelligens i ett kompakt format

Diversifierade industriföretaget Eaton Corporation introducerar den nya mjukstartaren S811+ avsedd för strömområden från 11 A till 1000 A som en av de minsta intelligenta enheterna inom industrisektorn. Den kompakta modellen med integrerat överbelastningsskydd erbjuder mer än bara de vanliga skyddsfunktionerna som finns i de flesta mjukstartare på marknaden. De enastående skydds- och övervakningsfunktionerna säkerställer därmed ökad systemtillgänglighet och förbättrar effektiviteten i motordrivningen.

Den kompakta enheten erbjuder ett högre startmoment och högre motorströmmar i ett betydligt mindre hus. Kapslade versioner är upp till 78 % mindre än liknande produkter och MCC-enheter upp till 63% mindre. Den optimerade storleken, en av de minsta på marknaden, sparar plats i kopplingsskåpet och betalar sig för både nya produktionsenheter samt eftermonteringsprojekt.

Produktserien S811+ är lämplig för användning med eller utan kapsling, och i synnerhet för motorstyrningscenter (MCC), på pumpar, fläktar och transportband.

Mjukstarten S811+ erbjuder ett omfattande utbud av prestandafunktioner som är anpassade till kraven hos industri- och OEM-kunder, och är lätt att programmera och installera. Enheten levereras med ett intuitivt användargränssnitt med en speciell kopiera-och-klistra-knappsats i den löstagbara manöverpanelen. Denna funktion förenklar installationen och sparar tid vid underhållsarbete. S811+ erbjuder också en hög grad av kommunikation tack vare dess inbyggda Modbus RTU och QC-anslutningar med extern Ethernet IP/Modbus TCP-kommunikationsmoduler. Konfigurerbara varningsmeddelanden förhindrar oönskade utlösanden.

Den kompakta mjukstartaren testades kontinuerligt i olika tillämpningar och miljöer, och dess belagda kort gör den lämplig för användning i tuffa miljöer. Tillvalet med en Eaton-specifik pumpalgoritm för S811+ tar bort oönskade "tryckslag" - d v s den kraftiga mekaniska knackning som orsakas av vattnets mycket låga kompressibilitet.

Överbelastningsskyddet för S811+ förebygger skador på enheten hos både motorn och mjukstartaren, oavsett om enheten används i normal drift eller i en felaktig tillämpning. Dess inbyggda intelligens gör att den kompakta modellen erbjuder mycket sofistikerade skyddsfunktioner till exempel mot överbelastningar, motorblockering, motorstopp, SCR övertemperatur, fasbortfall eller obalanserade laster.

Fullt utvecklade övervakningsfunktioner såsom automatisk eller manuell återstart, fasvändning, SCR-kortslutningsupptäckt eller SCR- avbrottsupptäckt, liksom diagnostiska värden för underström, sekundär spänning, överspänning eller temperatur, är utmärkande för den smarta enheten. Den nya produktserien är utformad i enlighet med gällande föreskrifter och industristandarder: t.ex. IEC 60947-4-2, EN 60947-4-2, C-Tick, CSA lyftföreskrifter, CCC.

Trefasmotorn är idag den mest använda drivenheten för enkla och ekonomiska maskin- och anläggningskoncept. I många fall är det dock mjukstartarna som ger den optimala lösningen snarare än DOL- eller YD-start.

Mjukstartare erbjuder ryckfri och bekväm motorstart för praktiskt taget alla tillämpningar genom att minska starttoppar och toppbelastningar. Mjukstartare förhindra abrupt start och stopp, och förlänger den mekaniska livslängden på tillämpningen samt minskar servicekostnaderna för drivremmar, lager och kugghjul genom en bättre styrning av motorns vridmoment. Mjukstartare såsom S811+ förbättrar därför energieffektiviteten och produktiviteten för maskiner och anläggningar, vilket bidrar till att minska driftskostnaderna.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom distribution av ström och kretsskydd, reserveffektskydd, styrning och automatisering, ljus och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Eaton är genom sina globala lösningar utrustad för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är ett krafthanteringsföretag som levererar energieffektiva lösningar som hjälper kunder att effektivt hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft. Eaton är ett tekniskt ledande företag på den globala marknaden och förvärvade Cooper Industries plc under 2012. På proformabasis hade företagen en kombinerad intäkt på 21,8 miljarder dollar 2012. Eaton har cirka 102 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.eu.