Bowmore® 1965 / Laphroaig® Ian Hunter / Laphroaig® Lore

Exklusiva höstlanseringar från Bowmore® och Laphroaig®

Exklusiva höstlanseringar från Bowmore® och Laphroaig®

Under november månad lanseras tre exklusiva whiskynyheter i begränsat antal på Systembolaget; en unik smakexplosion från Bowmore® där endast en enda flaska släpps på den svenska marknaden samt två varianter från destilleriet Laphroaig® som hyllar hantverket och konsten i traditionell whiskyframställning.

Bowmore® 1965 är en av de mest välrenommerade och eftertraktade whiskysorter i världen. Endast 232 flaskor släpps globalt.

Den 21 november släpps en enda flaska Bowmore® 1965 på Systembolaget för whiskynjutare i Sverige. Det här är en riktig guldklimp även för de mest svårflörtade whiskyexperterna. Varje droppe är själva essensen av väl utnyttjad tid och bjuder på en smakrikedom och ett djup som har formats under 52 år av omsorgsfull lagring och mognad på den väderbitna Islaykusten där Bowmoredestilleriet har sitt hem. En storslagen smaksensation som sällan skådats inom whiskyvärlden.

Över tid har den här exklusiva årgången blommat ut i smakrika, balanserade toner av rökighet som är utmärkande för just Bowmore®. Varje enskild droppe är fullpackad med unika karaktärsdrag, väl sammansatta aromer och storslagen intensitet, men det är inte bara den omsorgsfulla mognadsprocessen, det begränsade antalet flaskor och den förfinade smaken som gör Bowmore® 1965 till en historisk och viktig tillökning i Bowmorefamiljen. Specialutgåvan presenteras också i en vacker, handblåst flaska med utsmyckningar i sterlingsilver.

Information om Bowmore® 1965:

Pris: 239 999 SEK

Alkoholhalt: 42%

Specialutgåva: 1 flaska i Sverige

Lanseringsdatum: 21 november 2019, webblansering

Artikelnummer: 40666

Färg: Djup gyllengul färg

Doft: Elegant fruktig med inslag av sött bivax och mörk choklad

Smak: Jasmin, torkad frukt och bränd ljung

Finish: Aprikos och uppfriskande toner av vårblommor

Om Bowmore®:

Bowmore® grundades 1779 och är det äldsta destilleriet på Islay. Maltwhisky från Islay är speciellt känd för sin unika rökighet och Bowmore® är inget undantag. Maltkornen är varsamt rökta i en torveldad ugn för att kunna framställa en perfekt balanserad single malt. Whiskyn får sedan mogna på ekfat som tidigare har använts för bourbon, sherry eller rödvin, vilket långsamt tillför milda, aromatiska smaker tills dess att destillerimästaren tycker whiskyn är redo att tappas upp på flaska.

För mer information besök: www.bowmore.com

______________________________________________________________________________________________________

Den 8 november lanseras Laphroaig® Lore på Systembolaget.

Smakrik, djupt nyanserad med tydlig rökighet och toner av torv och havsmineraler. Här är själva essensen av Laphroaigs tidlösa passion och hantverk.

Sedan 1815 har destillericheferna på Laphroaig® värnat om det ädla hantverket att skapa den smakrikaste, mest nyanserade single malt-whiskyn i världen. Under årens lopp har de fört vidare sina färdigheter och djupt rotade traditioner för att ingen kunskap ska gå förlorad. För att hedra denna tradition har nuvarande destillerichef John Campbell skapat Laphroaig® Lore, den fylligaste Laphroaig® någonsin. Lore - som betyder att föra vidare en färdighet eller tradition genom berättande - är historien om hur Laphroaig® skapas och om själva hantverket som förts vidare från generation till generation i över två hundra år.

Information om Laphroaig® Lore:

Pris: 899 SEK

Alkoholhalt: 48%

Specialutgåva: 400 flaskor i Sverige

Lanseringsdatum: 8 november 2019

Artikelnummer: 40644

Färg: Djup mahogny

Doft: Rik och rökig med havsmineraler och en antydan till aska och bittra chokladdroppar. Detta åtföljs av vanilj och oljiga orostade kastanjer samt en hint av fudge med en maltig söthet. En droppe vatten ger en krämig, gräddig ton tillsammans med frukt i form av omogen citrus.

Smak: Fylligt rökig med ett kryddigt chilibett

Finish: Kort, torrt avslut med en lång, söt eftersmak

Nu introduceras det första kapitlet av Ian Hunters berättelse, en samlingsserie från Laphroaig®

Detta är en serie av sällsynta samlarobjekt som hedrar minnet av Ian Hunter, den siste personen i Johnstonfamiljen som ägde och ledde Laphroaigdestilleriet mellan 1908 och 1944.

Varje lansering kommer att innehålla en unik, lagrad Laphroaig® presenterad inuti en vackert inbunden bok som beskriver en del av Hunters enastående kulturarv. Varje år kommer ett nytt kapitel som återberättar ännu en del av destilleriets fantastiska historia och personerna som hjälpte till att skapa den. För alla Laphroaignjutare världen runt är detta en samlingsskatt: en 30-årig Laphroaig® cask strength single malt med helt unik karaktär.

Information om Laphroaig® Ian Hunter:

Pris: 7 399 SEK

Alkoholhalt: 48%

Specialutgåva: 36 flaskor i Sverige

Lanseringsdatum: 28 november 2019

Artikelnummer: 1101001

Färg: Skimrande guld

Doft: Söt, medicinsk med manukahonung, lätt rökighet av torv, ugnsbakat äpple, rosmarin och vanilj. Mandel och ett uns citronskal blir pricken över i:et.

Smak: Pepprig torvrök med inslag av örter, cederträ, kumquatskal och ärttörneblomma, med en viss sötma av vaniljstång.

Finish: Påminner om kusten med jod, havssalt och sjögräs. Kaffe och ek avrundar vackert.

Om Laphroaig®

Laphroaig® startade i början av 1800-talet när två bröder, Donald och Alexander Johnston, köpte en boskapsgård på ön Islay utanför Skottlands västkust. Laphroaig® är en single malt whisky, som kännetecknas av sin kraftigt rökiga smak, sälta och jordighet. Torven som ger Laphroaig® sin karaktäristiska smak är unik för Islay då den har en bas av sjögräs till skillnad från torv från fastlandet som innehåller mycket trä. Hos Laphroaig® kallröker man torven för att så mycket smaker som möjligt ska sätta sig i maltkornen.

För mer information besök: https://www.laphroaig.com

För mer information eller bilder, vänligen kontakta:

Joanna Sörman på Seizo Creative: joanna@seizocreative.com

För övriga förfrågningar, vänligen kontakta:

Åsa Langseth, Nordic Brand Manager på Edrington: asa.langseth@edrington.com