Highland Park Single Cask Bottled for the people with Viking Soul. Artikelnummer: 20229. Lansering: 2 mars 2017.

Highland Park lanserar ny Sverigeunik Single Cask

”Bottled for the people with Viking Soul” – Ny Sverigeunik Single Cask whisky från Highland Park

Highland Park är en av svenskarnas absoluta favoritwhiskies och kopplingen mellan varumärket och Sverige är stark. Nu släpps den tredje och sista whiskyn i en single cask-serie som tagits fram exklusivt för Sverige.

Highland Park fortsätter att värna om relationen till sina svenska konsumenter.

I oktober förra året släpptes den första utgåvan i Single Cask-serien som utvecklats exklusiv för Sverige, och sålde slut på rekordtid. Efter ynka 15 sekunder var flaskorna slut. I december släpptes den andra utgåvan som även den tog slut på nolltid. Nu släpps den tredje och sista i denna Single Cask-serie. Utgåvan är lagrad på fat i 14 år och heter Highland Park Single Cask Bottled for the people with Viking Soul”. Upplagan är begränsad till 648 flaskor varav 560 stycken släpps i Systembolagets exklusiva sortiment.

Viking Soul

Banden mellan Highland Park och Sverige kan spåras ända till Vikingatiden. Highland Parks destilleri är beläget på de svårtillgängliga Orkneyöarna, norr om det skotska fastlandet, som länge var skandinaviska vikingakolonier. Destilleriet grundades– eller snarare, ertappades – år 1798 av Magnus Eunson, vars rötter kan spåras till svenska ättlingar. Än idag lever hantverket och upptäckslustan från vikingatiden kvar, och det är det som är Viking Soul. Highland Park är stolta över att gå sin egen väg och gör det genom destilleriets läge, människorna och – självklart – sin prisbelönta och unika whisky.

Highland Park Single Cask Bottled for people with Viking Soul kommer från fat nummer 2544 och är speciellt utvalt för Sverige av Highland Parks whiskymakare, Gordon Motion, samt varumärkets ambassadör Martin Markvardsen.

”Med vår tydliga koppling till Sverige och Skandinavien och som en hommage till våra svenska hängivna fans har vi tagit fram en unik utgåva för dem. Det känns väldigt kul att de tidigare specialutgåvorna har tagits emot så väl och att så många varit intresserade, då vi är mycket måna om att fortsätta hedra vårt arv och våra svenska konsumenter.” säger Martin Markvardsen.

Highland Park Single Cask Bottled for the people with Viking Soul har legat på europeiska sherryfat i 14 år och har en alkoholvolym på 59,9 %. Den unika utgåvan lanseras torsdagen 2 mars.

Tasting notes

Färg: Rödbrun och klar.
Doft: Torkade apelsinskal, söt pepparkaka, mjuk rök, aprikos och ananas.
Smak: Vanilj, kryddig ingefärston, hint av ek, citron, lätt rökighet.
Finish: Sötma och kryddighet blandas med ljuva toner av ljung och honung samt en touch av rök.

Fakta - Highland Park Single Cask Bottled for the people with Viking Soul

Ålder: 14 YO
Fattyp: 1st Fill European Sherry Puncheon
Fatnummer: 2544
Alkoholhalt: 59,9%
Totalt antal flaskor: 648 st varav 560 säljs genom Systembolaget.
Pris: 1199 kr
Artikelnummer: 20229

Lansering: Weblansering torsdagen den 2 mars

För mer information, vänligen kontakta Johanna Malmgren, Brand Manager, Edrington: johanna.malmgren@edrington.com, +46 (0) 70 226 22 60.

På den nordiska marknaden har Edrington även en rad strategiska partnerskap och distribuerar varumärken som; Laphroaig, Jim Beam, Sourz, Makers Mark,  Courvoisier, Piper-Heidsieck Champagne, Galliano, Bols likörer med flera.