Eskilstuna Energi och Miljö bjuder in till första spadtaget av byggnationen av Optisk Sortering på Lilla Nyby

På återvinningsanläggningen Lilla Nyby i Eskilstuna händer det saker. Stora saker. Eskilstuna Energi och Miljö är först i Sverige med att införa optisk sortering i sex fraktioner.

Den 15 april tar Adam Brännström, Ann-Sofie Wågström och Jörgen Björnfot första spadtaget för bygget av Optisk Sortering på återvinningscentralen Lilla Nyby i Eskilstuna. Anläggningen kommer stå klar till årsskiftet 2010/2011.

Vad är optisk sortering och hur fungerar det?

Optisk sortering är ett insamlingssystem där avfallet läggs i olikfärgade plastpåsar. Påsarna läggs i den vanliga soptunnan och samlas in av den vanliga sopbilen.

– Avfallet transporteras till vår anläggning för optisk sortering på Lilla Nyby. I anläggningen sorteras påsarna i de olika fraktionerna. Matavfallet rötas till biogas och blir drivmedel till bland annat kommunens bussar, säger Daniel Björk, affärsutvecklare på affärsområde Återvinning.

– Förpackningar sorteras ut och återvinns. Det som inte kan återvinnas skickas på förbränning där energi utvinns, fortsätter Daniel.

Vad innebär det här?

– Det blir bättre service och enklare hantering för våra kunder. Beräknad besparing blir tre till fem miljoner per år beroende på hur bra vi blir på att sortera. Vi kommer att vara i framkant när det gäller avfallshantering. Vi kommer få ögonen på oss och vi kommer att dra till oss många studiebesök från branschen, fortsätter Daniel. Vi kommer även minska CO2-utsläppen med upp till 6 600 ton per år.

PLATS: Lilla Nyby i Eskilstuna, vågen

DATUM: 15 april