Får ”klipper gräset” på Lilla Nyby

Får ”klipper gräset” på Lilla Nyby

För andra året i rad använder Eskilstuna Energi och Miljö
får för att klippa en del av gräset på sluttäckningen på Lilla Nyby.

Idén har funnits i många år men det var först förra året som Eskilstuna Energi och Miljö fick kontakt med en lokal lantbrukare som ville samarbeta med dem. Upplägget var ganska enkelt, lantbrukaren behövde en bra betesmark till några av hans får och Eskilstuna Energi och Miljö behövde några får som betar marken på sluttäckningen.

- Som ett försök förra året hägnade vi in cirka 1 hektar, byggde ett vindskjul samt försåg hagen med rinnande vatten. Sedan kom det fem tackor på sommarbesök. Allt gick som på räls, de betade dagarna i ända och såg till att gräset höll sig lagom långt i hagen hela sommaren. När hösten kom flyttade de hem till bondgården igen och nu i våras fick alla fem tackorna lamm, säger Kent Briby, gruppchef på Återvinningen, Eskilstuna Energi och Miljö.

- Tanken var att vi skulle utöka hagen inför denna sommar och att samma tackor skulle komma tillbaka med sina lammungar. Tyvärr är lammen lite för små fortfarande, samt lite rymningsbenägna så risken finns att de skulle kunna ta sig ut genom vårt staket. Så vi har fått fem nya tackor som
är i en bra storlek. Målsättningen är fortfarande att vi ska bygga större hagar och ha fler får i framtiden, dem här tackorna kommer att vara hos oss till hösten. Det här har skapat många positiva reaktioner från kunder, säger Kent.

Fakta om sluttäckningen:

Fram tills idag har Eskilstuna Energi och Miljö sluttäckt lite mer än 10 hektar, när de är klara med hela sluttäckningen om cirka tio år kommer den totala sluttäckta ytan vara lite över 30 hektar. Sluttäckningen byggs i sju skikt (avjämning, tätskikt, dräneringsskikt, skyddsskikt, rotspärr, skyddsskikt samt växtetableringsskikt) i växtetableringen sås gräs. Gräsets huvudsyfte är att absorbera så mycket vatten som möjligt. Eskilstuna Energi och Miljö vill inte att det ska börja växa träd på sluttäckningen (finns en risk att rötterna tränger ner och bildar sprickor i tätskiktet, på sikt) så därför klipps även gräset några gånger per sommar.

Vid frågor är du välkommen att kontakta:

Kent Briby, Gruppchef Återvinning, Eskilstuna Energi och Miljö 070 – 912 10 51